آشنایی با تعریف ورزش و انواع مختلف آن

modavar
18 دسامبر, 2022
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

آشنایی با تعریف ورزش و انواع مختلف آن

آشنایی با تعریف ورزش و انواع مختلف آن، تعریف ورزش به هدف و منظور از انجام آن بستگی دارد. وَرزِش به تمامی گونه‌های فعالیت فیزیکی بدن گفته می‌شود که شرکت کنندگان آن می‌توانند به صورت منظم و سازمان یافته یا گاه به گاه در آن شرکت کنند و از آن برای بهبود تناسب اندامشان و تعادل روان یا فراهم آوردن سرگرمی و تفریح بهره ببرند. ورزش می‌تواند به صورت رقابتی برگزار شود که در این صورت باید بر پایهٔ رشته قوانینی که مورد توافق همگان است، یک یا چند برنده در آن مشخص گردد که در این‌گونه ورزش‌ها شرکت کنندگان باید درجه‌ای از توانمندیهای مربوط به آن رشته به ویژه در رده‌های بالاتر را داشته باشند.

برای نمونه رقابت‌های شنا که در برابر هزاران نفر در یک استخر سرپوشیده ویژه مسابقات انجام می‌گیرد یک گونه از ورزش به‌شمار می‌رود در حالی که شنا در یک استخر معمولی یا در دریا یک تفریح شمرده می‌شود. رشته‌های فراوانی در ورزش وجود دارند و مردم زمان و هزینه زیادی را چه به عنوان شرکت‌کننده و چه به عنوان تماشاگر صرف ورزش می‌کنند. ورزش و ورزش کردن طی سالیان طولانی از قالب یک تفریح و سرگرمی به قالب یک حرفه و فعالیت درآمده‌است و تعداد بیشماری از ورزشکاران حرفه‌ای در سراسر جهان از طریق ورزش به ثروت رسیده‌اند. این یکی دیگر از ویژگی‌های ورزش به‌شمار می‌آید. امروزه ورزش زنان نیز جایگاه ویژه‌ای در مجامع بین‌المللی پیدا کرده‌است. ولی با این وجود به ورزش بانوان آنگونه که در خور آن باشد توجه نمی‌شود که امید است در آینده نه چندان دور حمایت‌های ویژه ای از آن به عمل آید.

مدآوری مثل همیشه در جهت کیفیت بهتر زندگی این مقاله را به شما توصیه می‌کند.

ریشه‌شناسی

واژهٔ ورزش که از دیرباز معنای تمرین و ممارست داشت. هنگام تصویب «قانون ورزش اجباری در مدارس» در ۱۶ شهریور ماه ۱۳۰۶ خورشیدی به‌طور رسمی به معنای امروزی وارد قاموس واژگان دولتی ایران شده‌است. توسعهٔ ورزش‌ها، با توجه به گذشتهٔ کامل آن‌ها، مطالب مهمی را دربارهٔ دگرگونی‌های اجتماعی و دگرگونی‌های خود ورزش‌ها آشکار می‌نمایند.

ورزش از نظر لغوی اسم مصدر است. به معنای «ورزیدن» و برزیدن مصدر آن، یعنی کارکردن، عمل کردن، کوشیدن، پیاپی انجام دادن و ریاضت کشیدن است. معادل کلمه ورزش در زبان انگلیسی “sport” است که به هر نوع فعالیت بدنی و بازی که منجر به انجام مسابقه و نمایش مهارت بین دو فرد یا دو گروه شود و ملزم به انجام تمرین‌های مداوم و فراگرفتن مهارت در یک حرکت یا رشته ورزشی باشد، اطلاق می‌شود.

آشنایی با تعریف ورزش و انواع مختلف آن

تاریخچه

کشف‌های بسیار نوینی در فرانسه، آفریقا و استرالیا دربارهٔ هنر غارنشین‌ها وجود دارد (برای نمونه لاسکائوکس) که مربوط به زمان ماقبل تاریخ است اطلاعات زیادی دربارهٔ جشن‌های مذهبی و رفتار انسان‌ها از آن دوران را در دسترس قرار می‌دهد. دانشمندان با کمک تاریخ‌نویسی کربنی دریافته‌اند که پیشینهٔ برخی از این منابع به ۳۰۰۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. شواهد مستقیم و کافی دربارهٔ ورزش از این منابع به دست نیامده‌است اما می‌توان این برداشت را داشت که فعالیت‌هایی در آن دوران وجود داشته که برابر ورزش در زمان ما می‌شده‌است.

واقعیت‌های هنری و ساختاری وجود دارد که نشان می‌دهد که در ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح چینی‌ها با ورزش و فعالیت‌های شبیه آن سر و کار داشته‌اند. به‌نظر می‌رسد که ورزش ژیمناستیک یکی از ورزش‌های پرطرفدار و عمومی در چین باستان بوده‌است. آثار باقی‌مانده از فرعون‌ها نشان می‌دهد که تعداد زیادی از ورزش‌ها، شامل شنا و ماهیگیری، به‌طور کامل گسترش یافته و تکمیل شده بود و به‌طور منظمی در چندین هزار سال قبل در مصر باستان انجام می‌شده‌اند. سایر ورزش‌های مصر باستان شامل پرتاب نیزه، پرش ارتفاع و کشتی گرفتن بود. ورزش‌های ایران یا پرشیای باستان مانند هنر نظامی ایرانیان در زمان زرتشتیان ارتباط نزدیکی با مهارت‌های دفاعی و رزمی جنگی داشت. از رشته‌های ورزشی دیگری که در پرشیا رواج داشت از چوگان و شمشیر بازی می‌توان نام برد. در اروپا، علائم باقی‌مانده از ایرلند باستان شمایلی از آماده کردن جنگاوران برای جنگ را نشان می‌دهد که یادآور ورزش هاکی ایرلندی در عصر حاضر است. پیشینه این تصاویر به ۱۳ قرن قبل از میلاد مسیح بازمی‌گردد.

شمار زیادی از رشته‌های ورزشی از قبیل، کشتی، دو، بوکس، پرتاب نیزه، پرتاب دیسک، راندن گاری در زمان یونان باستان وجود داشته‌اند. این فعالیت‌ها ارتباط فرهنگ نظامی و توسعه ورزش در یونان باستان را نشان می‌دهد. از زمانی که یونانی‌ها المپیک را به وجود آوردند، ورزش بخشی از فرهنگ این کشور شده‌است. بازی‌های المپیک در ابتدا هر چهار سال یکبار در المپیا (دهکده کوچکی در پلئوپونس) برگزار می‌شده‌است. از آن روزگار تا زمان حال این ورزش‌ها به‌شکل فزاینده‌ای سازمان یافته‌تر شده‌اند و مقررات ویژه‌ای برای آن‌ها تدوین شده‌است.

آشنایی با تعریف ورزش و انواع مختلف آن

صنعتی شدن زمان استراحت و تفریح بیشتری برای شهروندان کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه فراهم کرده و باعث شده مدت زمان بیشتری برای ورزش صرف کنند. چه به‌عنوان تماشاچی مسابقه‌های هیجان‌انگیز ورزشی و چه به‌عنوان شرکت‌کننده در این‌گونه رقابت‌ها. این گرایش‌ها و تمایل‌ها با کارایی مد یا وسایل ارتباط جمعی گسترده و ارتباطات جهانی وسیع ادامه دارد. حرفه‌ای شدن در یک ورزش یک مورد و امتیاز خاصی شده و بعلاوه بودن آن‌ها محبوبیت و مردمی بودن ورزش‌ها را افزایش داده‌است، تا آن جا که طرفداران ورزش‌ها شروع به تبلیغ و نمایش ورزشکاران حرفه‌ای از طریق رادیو، تلویزیون و اینترنت کرده‌اند که همه آن‌ها در تمرین‌ها و رقابت‌های ورزشی با ورزش‌های آماتور شرکت و نقش دارند. فوتبال محبوب‌ترین و مردمی‌ترین ورزش در سطح جهان است.

روحیه ورزشکاری

تحریک و تحرک بخشیدن به ورزش‌ها اغلب یک حالت و وسیله بیاد ماندنی نمی‌باشد. برای مثال، پیشقدمان دریانوردی و قایق‌رانی اغلب می‌گفتند که اغلب مسابقه قایق‌های باد شونده به معنی تحریک بخشیدن به مهارت‌های یادگیرندگان قایق‌رانی و دریانوردی است. اما با وجود این، اغلب مهارت‌های محرک برای افزایش قابلیت کارایی و عملکرد در موقع رقابت بیشتر از یادگیری باهم ادغام می‌شوند. روحیه ورزشکاری یک روحیه یا حالتی را بیان می‌کند که از آن فعالیت یا رقابت بخاطر خود آن لذت می‌برند.

این حالت عاطفی معروف توسط خبرنگار ورزشی Grantland Rice به این صورت معنی می‌شود که مهم نیست که شما برنده یا بازنده شدید بلکه این مهم است که بازی را انجام داده‌اید. و شعار المپیک مدرن که توسط بنیان‌گذار آن پییر د کوبرتن این است. مهم‌ترین چیز این نیست که برنده نشدید اما این است که شما شرکت کردید، نمونه‌هایی از بیان این حالت عاطفی مناسب هستند. بیان می‌شود.

اما اغلب فشار برای رقابت یا یک تمایل فردی برای احراز کارایی مانند فشار و زور تکنولوژی می‌تواند بر بازی لذت بخش و رقابت عادلانه توسط شرکت کنندگان تأثیر بگذارد.

افراد مسئول برای فعالیت‌های تفریحی اغلب در جستجوی شناخته شدن و کسب احترام در ورزش‌ها هستند که با پیوستن به فدراسیون ورزش‌ها مانند کمیته بین‌المللی المپیک یا با تشکیل هیئت منظم و قانونی اقدام به این کار می‌کنند. در این صورت ورزش‌ها از حالت تفریحی به حالت رسمی عوض می‌شوند: در ارتباط با اعضای جدید اخیر از قبیل دوچرخه سواران کوهنوردان برفی، و کشتی گیران هستند بعضی از این فعالیت‌ها جنبه عمومی و همگانی دارند اما شکل‌گیری غیر یکسان در فرم‌های مختلف برای مدت زمان طولانی دوام داشته‌است. در حقیقت، مقررات رسمی ورزش‌ها در ارتباط با زندگی مدرن و توسعه فزاینده‌است.

روحیه ورزشکاری، تحت هر اسمی مربوط به رفتار رقابت‌کننده در قبل، در طی و بعد از رقابت می‌باشد. نه تنها اگر یک ورزشکار برنده شود باید روحیه ورزشکاری خوبی داشته باشد و آن را حفظ کند بلکه اگر او ببازد باید هم چنین این روحیه را حفظ کند. برای مثال در فوتبال روحیه ورزشکاری چنان ملاحظه شده‌است که برای معالجه یک ورزشکار زخمی از طرف مقابل توپ را به بیرون از زمین بازی شوت می‌کند که امکان معالجه او را فراهم سازند. به‌طور دوجانبه تیم دیگر انتظار دارد که توپ را در موقع پرتاب به داخل زمین بازی دریافت کند.

خشونت در ورزش ها شامل رد شدن از روی خط رقابت عادلانه و ایجاد خشونت و دعوا است. ورزشکاران، مربیان، طرفداران آن‌ها و والدین بعضی وقتها رفتار خشونت‌آمیز را علیه افراد یا املاک و تأسیسات در نمایش ناراحتی از عادلانه بودن نمایش، احاطه طرف مقابل و عصبانیت یا جشن و سرور در پیش می‌گیرند.

آشنایی با تعریف ورزش و انواع مختلف آن

3

• تغذیه

امروز بیش از هر زمان دیگری ارزش فعالیت‌های بدنی و نقش آن در سلامت شناخته شده‌است. در واقع زندگی ماشینی، فعالیت‌های حرکتی روزمره را کاهش داده و برای جلوگیری از بروز بسیاری از بیماری‌ها ورزش امری ضروری است. گاهی یک ورزشکار فراتر از حفظ سلامتی در رشته‌ای خاص جهت کسب مقام قهرمانی کوشش مستمر می‌نماید که در این شرایط تمامی عوامل در بدن تغییر می‌کنند. قلب، ریه، دستگاه گوارش، هورمون‌ها، سیستم عصبی و به‌خصوص ماهیچه‌ها نیاز به تطابق با وضعیت جدید دارند. در واقع هیچ استرس و فشاری مانند یک ورزش سنگین و طولانی مدت روی بدن تأثیر نمی‌گذارد؛ بنابراین جهت کسب مقام قهرمانی یکی از مسایل مهم، تغذیه ورزشکاران است. ورزشکاران برای ریکاوری بهتر و گرفتن نتیجه بهتر مصرف ویتامین‌های A,B،CD,E،zinc,iron,K،Calcium,chromium کنند. رسیدن ویتامین‌های لازم به بدن باری فعالیت‌های ورزشی بسیار مهم است و با رعایت این امر نتیجه بهتر حاصل می‌شود.

آشنایی با تعریف ورزش و انواع مختلف آن

• انرژی

انرژی مورد نیاز برای یک ورزشکار به عوامل مختلفی مثل خصوصیات فردی ورزشکار (قد، وزن، جثه فرد، جنس، سن و بلوغ)، مدت ورزش، نوع و شدت ورزش و شرایط جغرافیایی محل زندگی فرد و شرایط روحی و روانی فرد بستگی دارد. به‌طور کلی طی فعالیت ورزشی از یک طرف میزان متابولیسم پایه (BMR) افزایش می‌یابد و از طرف دیگر فعالیت فرد زیاد می‌شود؛ بنابراین مقدار نیاز انرژی بین ۳ تا ۶ هزار کیلو کالری در روز توصیه می‌شود. برای ورزش‌های سنگین مثل اسکی، ماراتن و ورزش‌های تیمی حداکثر انرژی لازم است که برای این نوع ورزش‌ها توصیه می‌شود ۷۵–۷۰ درصد کالری رژیم از منبع کربوهیدرات که قسمت اعظم آن از نوع کمپلکس می‌باشد تأمین گردد.

در ورزش‌هایی که انرژی زیادی در مدت کوتاه نیاز دارند مثل کشتی و شنای ۵۰ متر، میزان نیاز انرژی بین ۵۰۰–۳۰۰۰ کیلو کالری است. کمترین میزان نیاز به انرژی مربوط به فعالیت‌های ورزشی با شدت کم و مدت طولانی یا ورزش‌هایی که با شدت زیاد و مدت کم انجام می‌شود است. ورزش‌هایی مثل پرش طول، پرش ارتفاع، پرتاب دیسک، پرش با نیزه و غیره… به‌طور کلی میزان نیاز انرژی برای زنان ورزشکار ۱۰ درصد کمتر از مردان ورزشکار می‌باشد. در این‌گونه ورزش‌ها بدن نیاز به ریکاوری و مواد معدنی و مغذی لازم را دارد.

• پروتئین

پروتیین برای رشد و بازسازی، انقباض عضلانی و گاهی تولید انرژی برای ورزشکاران لازم است. اما مصرف زیاد پروتیین بر قدرت عضلانی نمی‌افزاید (فقط حجم عضلات را زیاد می‌کند) و توصیه می‌شود ۱۵–۱۲ درصد انرژی مصرفی بایستی از منبع پروتیین تأمین شود. چون نیاز ورزشکاران به انرژی افزایش می‌یابد، بنابراین مقدار پروتیین مورد نیاز برای فعالیت‌های ورزشی حداکثر ۵/۱ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز است که در مورد پروتیین مصرفی توصیه می‌شود.
نسبت پروتیین حیوانی به گیاهی ۶۰ به ۴۰ می‌باشد و نوع پروتیین مصرفی بهتر است از گوشت‌های کم چربی (گوشت سفید مثل مرغ و ماهی) و بیشتر به صورت کبابی یا آب‌پز باشد. سفیده تخم مرغ و لبنیات کم چربی نیز از منابع خوب پروتیین هستند. جگر منبع خوبی از پروتیین، آهن، فسفر، ویتامین‌های گروه AوB می‌باشد. اما به دلیل اینکه غنی از اسیدهای نوکلییک، ترکیبات پورین‌دار و کلسترول است، مصرف آن بیش از هفته‌ای یک بار توصیه نمی‌شود. باید به این نکته توجه کرد که مصرف زیاد پروتیین باعث ایجاد عوارضی مثل از دست دادن کلسیم، خشکی بدن، ایجاد نقرس، دهیدراتاسیون یا کاهش آب بدن، کنونریس و اختلالات کلیوی می‌شود.

آشنایی با تعریف ورزش و انواع مختلف آن

• چربی

جهت تولید انرژی برای فعالیت‌هایی که مدت زیادی طول می‌کشد سوختن مواد حاوی چربی ضروری است. با طولانی شدن ورزش، اسیدهای چرب آزاد از ذخایر بافت چربی رها می‌شوند و برای مصرف عضلات به عنوان سوخت استفاده می‌شوند.
عضلات در ۶۰ تا ۹۰ دقیقه ابتدای ورزش از گلوکز و گلیکوژن ذخیره شده‌استفاده می‌کنند و پس از ۹ دقیقه اسیدهای چرب آزاد جهت سوخت مصرف می‌شوند. تحقیقات نشان داده‌است که چربی زیاد در رژیم غذایی باعث کاهش قدرت ورزشکاران می‌شود. در تحقیقی که روی دوچرخه سواران انجام گرفته مشاهده شده دوچرخه سوارانی که غذای مصرفی آن‌ها غنی از کربوهیدرات پیچیده (نان‌های سبوس دار، پاستا و…) و محدود از چربی بوده، تا ۲۴۰ دقیقه دوچرخه‌سواری کرده‌اند. در حالی که در نتیجه خوردن غذای چرب مقاومت آن‌ها کم شده و حداکثر تا ۷۵ دقیقه توانسته‌اند فعالیت دوچرخه سواری داشته باشند. به‌طور کلی چربی مصرفی باید کمتر از ۲۵ درصد کالری رژیم باشد که از این مقدار ۱۰ درصد آن به اسیدهای چرب غیر اشباع حاوی چند باند دوگانه (روغن گیاهی مایع) اختصاص داده شود.

9

• آب

آب تنها ماده‌ای است که کمبود یا فقدان آن تهدید جدی برای سلامتی است. به‌خصوص در فعالیت‌های ورزشی فقدان آب یا کمبود آب سبب خستگی زودرس ورزشکار می‌شود. نقش آب برای فعالیت قلب و عروق، متابولیسم مواد مغذی، سیستم تنظیمی حرارت بدن و همچنین دفع مواد زاید حاصل از متابولیسم سلولی است. از طرف دیگر انتقال آب از داخل به خارج از سلول و بالعکس متضمن جابجایی یون‌های سدیم، پتاسیم، کلرومنیزم است. هر چند که عرق یک ترکیب هیپوتونیک (رقیق) است و غلظت سدیم، پتاسیم و کلر در عرق کمتر از خون است، ولیکن در فعالیت‌های طولانی مدت تعریق زیاد سبب افزایش غلظت خون و در نتیجه خستگی و عدم توان ورزشی می‌شود. مصرف نوشیدنی‌ها و ترکیب آن در فعالیت‌های ورزشی به عواملی مثل حرارت محیط، رطوبت محیط، خصوصیات مورفولوژیک و بیوشیمیایی فرد و شدت و مدت ورزش بستگی دارد. توصیه می‌شود که مصرف روزانه آب برای هر نفر بین ۶ تا ۸ لیوان باشد.
به‌طورکلی توصیه می‌شود قبل از مسابقات ورزشی حدود ۵۰۰–۴۰۰ سی سی از نوشیدنی‌های مختلف که حاوی گلوکز است، استفاده شود و گاهی اوقات کمی الکترولیت به این نوشیدنی‌ها اضافه شود.

آشنایی با تعریف ورزش و انواع مختلف آن

• مواد معدنی

در حین فعالیت‌های ورزشی نیاز به مصرف بسیاری از مواد معدنی در ورزشکاران افزایش می‌یابد. به عنوان مثال نیاز به کلسیم در ورزشکاران زیادتر می‌شود زیرا کلسیم در افزایش دانسیته استخوانی، از بین رفتن استرس‌های ناشی از ورزش و افزایش توان ورزشی نقش بسزایی ایفا می‌کند. نیاز به منیزیم افزایش می‌یابد زیرا منیزیم در متابولیسم مواد مغذی و تولید انرژی شرکت می‌کند. نیاز به فسفر افزایش می‌یابد به دلیل اینکه فسفر در تنظیم انرژی به صورت ATP، تعادل اسید و باز و در نتیجه افزایش توان ورزشی مؤثر است.
نیاز به «روی» افزایش می‌یابد زیرا روی جزء ساختمانی بسیاری از آنزیم‌هایی است که در متابولیسم مواد مغذی شرکت می‌کنند و همچنین به همراه مس و آهن در سنتز هموگلوبین و خونسازی شرکت می‌کند. نیاز به مصرف مس به دلیل نقشی که در بالا بردن درصد جذب آهن، سنتزمیلین و فسفر لیپیدها، استحکام بافت پیوندی و همین‌طور آزادسازی انرژی از مواد مغذی دارد افزایش می‌یابد؛ و بالاخره نیاز به آهن به دلیل نقشی که آهن در انتقال اکسیژن به صورت هموگلوبین و میوگلوبین و خونسازی دارد بیشتر می‌شود؛ بنابراین مواد معدنی در تأمین سلامت ورزشکاران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند.

• ویتامین‌ها

مصرف ویتامین‌ها باید در ورزشکاران جهت افزایش توان ورزشی و کاهش خستگی ناشی از ورزش افزایش یابد. این گروه از مواد مغذی هرچند نقش انرژی‌زایی ندارند و لیکن به صورت کوآنزیم در متابولیسم مواد مغذی شرکت می‌کنند. به عنوان مثال ویتامین‌های B2،B1،B3 همگی برای انرژی‌زایی نقش مهمی دارند. مصرف ویتامین B6 باید در بدن سازان بیشتر شود چون این ویتامین نقش مهمی در سنتز پروتیین‌ها بر عهده دارد. کمبود ویتامین B۱۲ و اسید فولیک در ورزشکاران گیاهخوار که برای چند سال این رژیم را داشته‌اند شایع است و مصرف مکمل برای این گروه توصیه می‌شود.
در فعالیت‌های ورزشی نیاز به ویتامین‌های E, A و C نیز به دلیل نقش آنتی‌اکسیدانی که دارند افزایش می‌یابد، زیرا در نتیجه ورزش فرایند اکسیداتیو (ورزش‌هایی که در آن اکسیژن زیادی مصرف می‌شود) در عضله افزایش می‌یابد و منجر به افزایش تولید پراکسیدهای چربی و رادیکال‌های آزاد می‌گردد. نتایج مطالعاتی که روی ورزشکاران صورت گرفته نشان می‌دهد که مصرف این سه ویتامین برای مدت ۳ تا ۴ هفته از طریق برنامه غذایی سبب کاهش میزان آنزیم‌های کراتین فسفوکیناز (CRK) و لاکتات دهیدروژناز (LDH) می‌گردد که کاهش این دو آنزیم سبب افزایش توان ورزشی می‌شود.

آشنایی با تعریف ورزش و انواع مختلف آن

• اثرات شخصی ورزش

ورزش در پیشگیری از افسردگی و بالا بردن روحیهٔ عمومی فرد مؤثر است. در میانهٔ انجام فعالیت بدنی، تولید یک مادهٔ شیمیایی از بدن به نام «سروتونین» بیشتر می‌شود. کاهش سرتونین در بدن با افسردگی مرتبط است و داروهای ضد افسردگی نیز در جهت افزایش این ماده در بدن عمل می‌کنند؛ بنابراین در میان افرادی که به‌طور مرتب ورزش می‌کنند، احتمال ابتلا به افسردگی کاهش می‌یابد.
از طرفی با ورزش کردن، تولید «اندورفین» و «اپی نفرین» و «سیتوکین‌ها» نیز افزایش می‌یابد و این مواد به‌طور طبیعی باعث بالا بردن سطح هوشیاری و روحیهٔ عمومی فرد شده و احساس انرژی و شادابی بیشتری برای انجام کارهای روزمرهٔ زندگی به شخص ورزشکار اعطا می‌کنند. ورزش کردن روزانه به افزایش متابولیسم بدن و سطح کارایی فرد ورزشکار اضافه می‌کند و معمولاً افراد ورزشکار فعالتر، شادابتر، روحیه مثبت بالا و هوشیارتر نسبت به بقیه افراد می‌باشند. ضمناً کمبود ویتامین د بر کیفیت عملکرد ورزشی به‌ویژه سیستم تنفسی بدن بشدت تأثیرگذار می‌باشد که لازم است با انجام آزمایش خون سطح این ویتامین در بدن چک شود.

• اثرات اجتماعی ورزش

مسلماً یک شخص ورزشکار با تنبلی و کسالت بیگانه است و علاوه برداشتن اندامی متناسب از روحیهٔ بالا و شادابی نیز برخوردار است و این موفقیت، ارتباطات وی را در زندگی روزمره، چه در خانواده و چه در اجتماع یا محیط کار تضمین می‌کند. کارفرمایان در به‌کارگیری افراد، این معیارهای مهم را در نظر خواهند گرفت؛ بنابراین یک شخص سالم و تندرست، از موقعیت و پیشرفت شغلی بهتری نسبت به افراد چاق و کم‌تحرک برخوردار خواهد بود.

• تقویت عملکرد ذهن

تعریف ورزش تنها در افزایش فعالیت جسمانی خلاصه نمی‌شود. بسیاری از ورزش‌های امروزی نظیر پینگ پنگ، اسکیت، اسکی، بسکتبال، هنرهای رزمی، شنا و… حرفه‌ای هستند و نیاز به یادگیری و حتی مربی مجرب دارند و کار فکری زیادی را نیز می‌طلبند؛ بنابراین ورزش‌های امروزی تنها یک فعالیت جسمی ساده نیستند، بلکه توانایی‌های پیچیدهٔ مغز را در کارهای گوناگون از جمله هماهنگی، چالاکی، درست عمل کردن و درست تصمیم گرفتن بهبود می‌بخشد. به‌طور کلی می‌توان گفت ورزش در کلیهٔ اجزای جسم و ذهن بدن و در کلیهٔ مراحل زندگی انسان تأثیر غیرقابل انکار و به سزایی دارد. افراد ورزشکار ذهن فعالتر و خلاقانه‌ای دارند و دیرتر نسبت به بقیه دچار خستگی ذهنی می‌شوند. یکی از ساده‌ترین وبهترین‌ها، طناب زدن سرعتی روزانه به مدت ۱۵ دقیقه هنگام صبح قبل از صبحانه می‌باشد که تأثیر چشمگیری در سلامت جسم و روان دارد. در نتیجه ورزش روح بر بدن حاکم می‌شود و مقاومت بدن در برابر فرمان روح کم می‌شود. در چنین شرایطی امیال انسانی کنترل می‌شود.

• اثرات فیزیولوژیکی

دانشی است که به مطالعه واکنش دستگاه‌های بدن به فعالیت منظم بدنی (ورزش) می‌پردازد. در واقع فیزیولوژی ورزش به این مقوله می‌پردازد که با انجام تمرینات ورزشی چه اتفاقی در بدن افتاده و استرس ناشی از ورزش چه تغییری در کارکرد اعضا و دستگاه‌های مختلف بدن ایجاد می‌کند. این رشته در ایالات متحده آمریکا جزء مجموعه خدمات درمانی و بهداشتی قرار دارد. فیزیولوژی ورزش به ۴ بخش فراگیر تقسیم می‌شود: آمادگی جسمانی، فیزیولوژی ماهیچه‌ها، فیزیولوژی گردش خون، فیزیولوژی تنفس
بدن انسان برای اینکه بتواند نقش خود را به‌طور مؤثر در زندگی ایفا کند باید از آمادگی جسمانی خوبی برخوردار باشد یعنی به‌طور مداوم انرژی لازم را در اختیار داشته باشد تا بتواند وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد. وقتی سخن از آمادگی جسمانی به میان می‌آید مقصود از آن داشتن چنان قلب، رگ‌های خونی و شش‌ها و ماهیچه‌هایی است که بتوانند وظایف خود را به خوبی انجام دهند و با شور و نشاط تمام در فعالیت‌ها و تفریحات سالمی شرکت کنند که افراد عادی و غیرفعال از انجام آن‌ها ناتوانند. عوامل متعددی در آمادگی جسمانی مؤثر است اما چهار عامل بیش از عوامل دیگر در این میان ایفای نقش می‌کنند این عوامل عبارت‌اند از (نیروی ماهیچه، استقامت ماهیچه، انعطاف ماهیچه و استقامت قلبی ریوی) می‌باشد.

2 1

۱۰ ورزش پرهوادار جهان طبق آخرین بررسی‌ها طبق لیست زیر اعلام شده‌است:

• فوتبال
• کریکت
• هاکی روی زمین
• تنیس
• والیبال
• تنیس روی میز
• بسکتبال
• بیس بال
• راگبی
• گلف #تیراندازی

ورزش انفرادی گونه‌ای از ورزش است که در آن شرکت‌کنندگان به صورت فردی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. با این حال، رقابت‌های تیمی مانند مسابقه امدادی، جام دیویس و جام فد نیز در ورزش‌های انفرادی اتفاق می‌افتد.

6 1

نمونه‌هایی از ورزش انفرادی

• بدمینتون
• بیلیارد
• بولینگ
• قایق‌رانی
• غارنوردی
• کراس فیت
• کروکت
• دو
• دوچرخه‌سواری
• دارت
• رقص
• شیرجه
• سوارکاری
• شمشیربازی
• اسکیت نمایشی
• گلف
• ژیمناستیک
• هنرهای رزمی ترکیبی
• جهت‌یابی
• پاورلیفتینگ
• سنگ‌نوردی
• روئینگ
• قایق‌رانی بادبانی
• تیراندازی
• اسکی
• اسنوبردسواری
• اسنوکر
• اسکیت سرعت
• اسکواش
• موج‌سواری
• اسکیت‌بردینگ
• ورزش شنا
• تنیس روی میز
• فوتبال دستی
• تای چی چوان
• هنرهای رزمی چینی
• تنیس
• ورزش سه‌گانه
• کشتی
• طناب‌زنی

فوایدی که ورزش کردن برای شما به ارمغان می‌آورد را با مدآوری مرور کنید.

1 1

از فواید ورزش کردن چه می‌دانید؟ آیا می دانید ورزش کردن خیلی بهتر از رژیم گرفتن است؟ برخی از افراد هستند که به دلیل دغدغه‌های بسیاری که در زندگی نه حال و حوصله ورزش کردن دارند و نه وقت کافی برای آن.
مـیلـیـون هـا بـار تا به حال شنیده اید: ورزش کردن برایتان خوب و یـکـجـا نشـسـتن و تلویزیون تماشا کردن برایتان بد است. امـا در کـنـار ایـنـکـه به شما کمک می کند تا کالری بیشتری سوزانده و خوش هیکل‌تر شوید،چه فواید دیگری دارد؟ در ایـنجـا مدآوری فواید مهم ورزش کردن را برای شما بازگو می‌کند.

• کمک می‌کند که بهتر و راحت تر بخوابید.

اگرچه ممکن است از نظر شما مسئله ای بدیهی بیاید، اما تحقیقات مربوط به ورزش کردن با راحت خوابیدن به تازگی انجام شده است. این تحقیقات نشان داده است که به طور میانگین 20 الی 30 دقیقه ورزش برای سه تا چهار روز در هفته کمک می کند که خواب راحت‌تری داشته باشید. هر چند، بهتر است که روز ها یا بعد از ظهرها ورزش کنید نه شب ها قبل از خواب چون در اینصورت خیلی پرانرژی خواهید شد و به سادگی خوابتان نخواهد برد.
ورزش کردن کمک می‌کند راحت تر خوابتان ببرد و بهتر بخوابید و ساعت خوابتان را هم بیشتر خواهد کرد. همچنین کیفیت خواب شما را هم بالاتر خواهد برد و سبب می‌شود که خواب عمیق‌تری داشته باشید.

• باعث می‌شود دیرتر پیر شوید و از مرگ نابهنگام هم جلوگیری می‌کند.

هر چه سنتان بالاتر می‌رود، ورزش منظم می تواند شما را از نظر بدنی متناسب و سالم نگاه دارد. همچنین وضعیت پوست و ماهیچه‌های شما را هم بهتر خواهد کرد، قابلیت انعطاف شما را بالاتر خواهد برد و از بسیاری بیماری های مربوط به پیری از قبیل پوکی استخوان و بیماری های قلبی جلوگیری خواهد کرد.

• مفصل‌ها، استخوان‌ها و ماهیچه‌های شما را سالم‌تر نگاه خواهد داشت.

هر چه سنتان بالاتر می‌رود، تراکم استخوان هایتان و انعطاف پذیری مفصل‌هایتان کمتر خواهد شد. ورزش کردن به طور منظم یکی از بهترین راه ها برای کم کردن مشکلات مربوط به ماهیچه‌ها، مفصل‌ها و استخوان‌ها است. یک برنامه ورزشی منظم به شما کمک می‌کند که قوا و انعطاف‌پذیری خود را حفظ کنید.

• سیستم دفاعی بدنتان را تقویت خواهد کرد.

تحقیقات مختلفی نشان داده است که ورزش قدرت سیستم دفاعی بدن را بالا می برد. در نوجوانان و بزرگسالان ورزش می تواند به عنوان یک محرک طبیعی برای سلول های دفاعی به حساب آید. در افراد سالخورده عملکرد سیستم دفاعی خود به خود ضعیف می شود که می تواند خطر ابتلا به بیماری های مسری و واگیردار را افزایش دهد. اما تمرینات ورزشی منظم و متعادل مثل پیاده روی و دوچرخه سواری می تواند به طور تقریبی این ضعف سیستم دفاعی را در بدن کاهش دهد.

حافظه را قوی تر خواهد کرد.

تحقیقات بسیاری نشان داده است که افرادی که روی قاعده ای منظم ورزش می‌کنند حافظه و قدرت تمرکز بهتری دارند. پیاده روی سه روز در هفته به مدت 45 دقیقه برای بالا بردن زیرکی و هوش شما کافی است. ورزش های هوازی قسمت‌های جلویی و جداره های بالایی مغز که به تمرکز مرتبط است را تحریک می‌کند.

• اعتماد به نفس را بالا می‌برد.

این سوال ساده را از خود بپرسید: در کدام لحظه احساس بهتری دارم؟ وقتی روی مبل لم داده ام و مشغول خوردن یک پاکت چیپس هستم یا بعد از انجام یک تمرین ورزشی عالی از باشگاه برگشته‌ام؟ اگر مدتی است که بد هیکل شده اید، تمرینات ورزشی را شروع کنید، بنیه، ماهیچه‌ها و قدرت بدنیتان را افزایش خواهید داد و از نظر روحی حال بهتری خواهید داشت. این خود به خود باعث می‌شود که تصویر بهتری از خود داشته باشید و اعتماد به نفستان بالا رود.

انرژی و تحمل شما را بالا می‌برد.

تا به حال چند بار از باشگاه در رفته‌اید فقط چون خسته شده و دیگر تحمل ادامه تمرینات را نداشته‌اید؟ اما آیا زمانی که تنبلی را کنار گذاشته و به تمرینات ادامه داده اید احساس بهتری نداشته اید و پرانرژی تر نشده اید؟ افرادی که به طور مداوم ورزش می‌کنند، انرژی، قدرت بدنی و تحمل بیشتری دارند. مدت کمی بعد از آغاز تمرینات این انرژی بیشتر را در خود کاملاً حس خواهید کرد.

فشارهای عصبی، افسردگی و اضطراب را کاهش می‌دهد.

ورزش باعث می‌شود که اضطراب و استرس شما به پائین ترین حد خود برسد. در این حالت بدن شما بعد از یک یا دو ساعت بعد از اتمام تمریناتتان اندورفین بیشتری تولید خواهد کرد که اعصاب شما را تسکین داده و آسودگی خیالتان را افزایش خواهد داد. فایده دیگر فعالیت بدنی این است که شما را به داشتن رژیم غذایی مناسب تشویق می‌کند و تغذیه مناسب هم استرس را کاهش می‌دهد. حتی بعضی تحقیقات نشان داده است که از ورزش می‌توانیم به عنوان درمانی برای افسردگی نیز استفاده کنیم.

• احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری ها را کاهش می‌دهد.

بهترین نتیجه ای که از تمرینات ورزشی گرفته می‌شود این است که احتمال ابتلای شما را به بسیاری از بیماری های جدی و کشنده مثل بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، پوکی استخوان، دیابت، چاقی، کلسترول بالا، سرطان سینه ، ایست و حملات قلبی و ورم مفاصل کاهش می‌دهد.

عقیده اول: هر تمرین را باید به یک عضله اختصاص دهیم.
آیا یـک روز کـامـل از بـرنـامـه تمریناتتان را به ماهیچه های شكم یـا سينه تان اخـتـصـاص می دهید؟ و یـک روز دیــگر را به تمرین دادن عضلات پشت زانو می پردازید؟ چیزی کهبسـیاری از ورزشـکـاران نـمـی دانـنـد ایـن است که گاهی تمرینات ترکیبی از عضلات مختلف کار را ساده تر میـکـند.
این به این معنی است که اگر تمریناتتان را با دقت انتخاب کنید، در هر تمرین گروه های عضلانی مختلفی با هم کار خواهند کرد، که باعث می شود در زمان کمتر، نتیجه بیشتر عایدتان شود.
به یاد داشته باشید که لازم نیست هر تمرین را به قسمت کوچکی از یک ماهیچه اختصاص دهید؛ با به کار گرفتن صحیح آنها با هم خواهید دید که چقدر آسان قدرت و سایزتان افزایش خواهد یافت.

عقیده ی دوم: نیازی به انجام حرکات کششی نیست.
معمولاً حرکات کششی از برنامه های تمرینی بدنسازی جا انداخته می شوند. اگر شما هم مثل همه مردم هستید، ممکن است فکر کنید که بعد از اتمام آخرین سِتِ تمریناتتان باید برای دوش گرفتن بروید. در حالی که باید تمریناتتان را با چند حرکت کششی به پایان برسانید زیرا باعث تحریک بیشتر ماهیچه ها و مفصل هایتان می شود که به شما اجازه می دهد بتوانید تمرینات وزنه را با هیجان و فعالیت بیشتری انجام دهید. حرکات کششی همچنین به شما چابکی بیشتری می دهد تا بتوانید در میادین فوتبال یا بسکتبال راحت تر بدوید. زمانی که تمریناتتان را با چند حرکت کششی به پایان می رسانید شدت دردناکی ماهیچه ها را در بدنتان پایین می آورید.

عقیده سوم: با استفاده از مکمل ها در مدت زمان کوتاهی غول پیکر خواهید شد.
امروزه با تبلیغات زیادی از این مكمل ها برخورد می کنیم. بعضی از این تبلیغات به شما قول هیکلی باریک و سفت را می دهد در حالیکه بعضی دیگر به شما اطمینان می دهند که با مصرف آن مکمل می توانید مقدار زیادی ماهیچه جدید در طی زمانی بسیار کم بسازید. تعداد کمی از این مکمل ها فوایدی دارند اما در اکثر موارد این طور نیست و نتایج به دست آمده از آنها تفاوتی با انجام یک برنامه تمرینی خوب همراه با رژیم غذایی مناسب ندارد. این دو، یعنی یک برنامه تمرینی مناسب و رژیم غذایی خوب، تنها راه شما برای دستیابی به هدفتان هستند و باید همه ی انرژی خود را به جای گشتن دنبال قرص های جادویی صرف آنها کنید. همچنین حتی ممکن است بعضی از این مکمل ها اثرات جانبی مضری هم داشته باشند ( مثل عقیم کردن، بالا بردن ضربان قلب و ایجاد اختلال در سیستم عصبی ) که نباید ساده انگاشته شوند. برای شما خیلی بهتر خواهد بود که به طور طبیعی به نتیجه دلخواهتان برسید. به یاد داشته باشید که سلامتی چیزی نیست که بخواهید به سادگی آن را به خطر بیاندازید.

عقیده ی چهارم: غذاهایی که بعد از ساعت 8 شب خورده می شوند، در بدن تبدیل به چربی خواهند شد.
آیا فکر می کنید دستگاه متابولیسم و سوخت و ساز بدن شما می‌داند که چه ساعتی از روز است؟ همانطور که بدن شما با توجه به ریتم شبانه روزی خود جلو می‌رود، متابولیسم شما در هنگام شب قطع نمی‌شود. حتی زمانی که در خواب هستید هم برای جلوگیری از ایجاد دگرگونی در بافت هایتان به علت غذا نخوردن به مدتی طولانی نیاز دارید که به بدنتان سوخت برسانید. این مسئله مخصوصاً زمانی که تا دیرهنگام در روز به کار مشغول هستید، بسیار اهمیت دارد.

بعد از تمرین، بدن شما نیاز زیادی به استفاده از کربوهیدرات ها دارد، بنابراین چون فکر می کنید که غذا خوردن در این زمان باعث ایجاد چربی در بدنتان می شود، از آن دوری نکنید. خیلی مهم است که مطمئن شوید که غذاهایی که در آن زمان استفاده می کنید حتماً سالم باشند مثل گوشت کم چربی همراه با میزان زیادی سبزیجات تا بتوانید درصد ایجاد چربی را در بدنتان پایین بیاورید. اما به هر حال نیازی نیست که کلاً از غذا خوردن جلوگیری کنید.

اعـتیاد بــه ورزش مسئله ای نادر است اما حقیقت دارد. به ازای هر انسانی که بیش از حد ورزش می‌کند، صدها انسان هستند که اصلاً ورزش نمی‌کنند. معمولاً آندسته از افرادی زندگی بهـتـر و سلامت تـری خواهـنـد داشت که به تناسب ورزش کنند.
محققان برای این منظور، خانواده 1500 عـضـو یک بـاشگاه دونـدگـی را مـورد بررسی قرار دادند. اکثریت قریب به اتفاق این خانواده‌ها اعلام کردند که آنها تصور می‌کنند ورزش چیز خوبی است و فقط 5 درصد آنها اعلام کردند که دویدن برای آنها مشکل ساز بوده است.

سالها پیش، فیزیولوژیست های ورزش تصور می‌کردند که این احتمال وجود دارد که افراد به ورزش کردن معتاد شوند، دقیقاً مثل اعتیاد به مورفین و مواد مخدر. ورزش شدید باعث افزایش میزان اندورفین در بدن می شود. نام اندورفین ترکیبی از واژه درونی، و مورفین است و این مواد شیمیایی با گیرنده های مشابه مواد مخدر کار می‌کنند. اندورفین بدن با فعالیت فیزیکی زیاد افزایش می‌یابد.

دانشمندان تصور می کردند که این می‌تواند همان دلیل اعتیاد فرد به ورزش شود.
اکثر تمرینات ورزشی شدید باعث افزایش اندورفین می شود. یکی از تحقیقات انجام گرفته در این زمینه نشان داد که وزنه برداری باعث بالا رفتن اندورفین می‌شود، که مشابه با افزایش آن به سبب دویدن بر روی تردمیل می‌باشد. بدن فقط در زمان فعالیت اندورفین تولید میکند، و بیشتر بودن این ماده باعث می شود قدرت تحمل ما دربابر فشارهای فیزیکی بیشتر شود.
وقتی سخت ورزش می کنید، بدنتان برای ترمیم ماهیچه ها، مفاصل، بافت ها و استخوان هایی که طی ورزش از آنها استفاده نموده اید، به کالری بیشتر نیاز دارد. بدون کالری کافی، بافت های شما ضعیف شده و آسیب خواهید دید.

ورزش وسلامتی کودکان

ورزش منظم يكي از مهمترين راهكارهاي كسب سلامتي براي بچه هاوبزرگسالان است. فعاليت بدني، وزن مطلوب را حفظ مي كند، طول استخوانها را افزايش مي دهد و در نهايت از خطر ابتلا به بيماريهاي قلبي عروقي مي كاهد. پزشكان بايد موقعيت وزني كودكان ونيز ميزان فعاليت بدني آنها را طي يك دوره پزشكي مداوم ارزيابي كنند. متخصصان موظفند با توصيه هاي ساده به بچه ها و خانواده ها زمينه را طوري فراهم كنند تا با حداقل صدمه، حداكثر نشاط و لذت حاصل شود. همه افراد به ورزش نيازمندند. معمولاً پزشكان با توجه به سن، موقعيت فيزيكي،مراحل پيشرفت و ميزان علاقه مراجعه كنندگان جوان و نوجوان مناسب ترين فعاليت بدني را به آنها توصيه مي كنند.

ناديده گرفتن ارتقاء سلامتي بين افراد جوان و خردسال به دو دليل است: 1) تنبلي و سستي بين بزرگسالان بيش از كودكان است چون بچه ها به طور طبيعي و ناخود آگاه فعال هستند. 2) خطر ابتلا به بيماريهايي مثل ديابت و بيماريهايي قلبي بين افراد بالغ بيشتر است. به هرحال، با توجه به بررسي هاي انجام شده ، كودكان و نوجوانان به طور كامل فعال و با تحرك نيستند. شايان ذكر است كه بايد بچه ها به ورزشهايي بپردازند كه براي بهبود بيماريهاي قلبي و نيزارتقاء سلامتي طولاني مدت مفيد است.

متاسفانه تقريباً بيش از نيمي از آنها فعال نيستند. ضمناً، دخترها در خلال سن بلوغ و پس از آن كمتر از پسرها به ورزش مي پردازند . اين روند حتي با آموزشهاي پزشكي و ورزشي هم قابل درمان نيست. تنها كمي بيش از يك دوم دانش آموزان دبستان و راهنمايي بايد در كلاسهاي ورزشي روزانه شركت كنند. ميزان اهميت به ورزش بين دانش آموزان دبيرستاني نه تنها نبايد كاهش يابد بلكه بايد افزوده شود.

چگونگي ورزش سلامتي كودكان را تامين مي‌كند

كنترل وزن: ارتباط بين فعاليت فيزيكي و چاقي در سنين چاقي در سنين پايين كاملاً مشخص نيست و مطالعات مربوط به آن هم نتايج ثابتي را در اختيار متخصصان قرار نمي‌دهد. با اين وجود، با افزايش وزن و تحرك و نيز كاهش مصرف كالري مي توان وزن را كاهش داد.

نگراني افزايش وزن بين كودكان و نوجوانان كاملاً به جا و منطقي است. بچه‌هاي چاق در معرض بيماريهاي فشار خون، ديابت نوع دوم، نامنظمي هورمون رشد، مشكلات تنفسي و استخوان قرار دارند. اين بيماران از فقدان اعتماد به نفس و روابط اجتماعي رنج مي برند.

رشد و نمو استخوان: ورزش باعث تاثيرات ثابت در رشد و نمو استخوان مي شود. فعاليت بدني ، خطر ابتلا به پوكي استخوان را با افزايش غلظت مواد معدني كاهش مي دهد. تحقيقات انجام شده در مورد 40 پسر بالغ كه به مدت 30 دقيقه و سه بار در هفته به ورزش مي‌پرداختند حاكي از آن بود كه، حجم استخوان كمر و پا، و غلظت مواد معدني در بدن آنها دو برابر كساني است كه تحرك كمتري داشتند.

نتيجه اين تحقيق در مورد 45 زن نابالغ هم مثبت بود. محققان معتقدند كه ميزان حجم استخوان حتي پس از توقف ورزش كاهش نمي‌يابد. آنها به اين نتيجه رسيده‌اند كه انجام حركات ورزشي قبل از سن بلوغ درصد شكستگي استخوان را پس از سن يائسگي تقليل مي‌دهد.

مراقبت ازقلب و رگهاي خوني: اغلب، بيماريهاي قلبي عروقي در بزرگسالان نمايان مي شود، با اين وجود در سنين پايين هم ممكن است كه با آنها مواجه شويم. تحقيقات نشان مي دهد كه ورزشهاي هوازي در جلوگيري از بيمارهاي قلبي عروقي بزرگسالان بسيار موثر است، اما در مورد بچه ها هنوز نامشخص است.

سلامت فكري و ذهني: با توجه به آخرين شواهد، ورزش در بهبود افسردگي و اضطراب بزرگسالان وكودكان بسيارموثر است. فعاليت بدني يكي از راهكارهاي مبارزه با هيجان روحي است. با توجه به برسي‌هاي انجام شده در مورد 220 بزرگسال مؤنث مضطرب و نگران، آن دسته از افرادي كه در برنامه هاي ورزشي سخت شركت مي‌كنند كمتر از تنش هاي فيزيكي و روحي رنج مي‌برند.

مدآوری انواع لوازم ورزشی در خانه را به شما معرفی می‌کند.

هرچند انجام ورزش در خانه بدون تجهیزات و وسایل نیز امکان‌پذیر است اما با داشتن یک سری از وسایل ورزش در خانه می‌توان دامنه و تنوع حرکات و تمرینات ورزشی را گسترش داد. به همین دلیل در ادامه با تعدادی از وسایل ضروری برای ورزش و تمرین در خانه آشنا خواهیم شد.

12

  • طناب ورزشی

طناب زدن یک ورزش کم هزینه و عالی برای سوزاندن چربی‌های اضافه بدن است. این وسیله ساده و ارزان قیمت می‌تواند نقش مهمی در کالری سوزی ایفا کنید زیرا فردی که بتواند ۱۰ دقیقه طناب بزند به اندازه فردی که ۳۰ دقیقه نرم دویده است کالری می‌سوزاند. افزایش چالاکی و بالابردن هماهنگی حرکات اعضای بدن از فواید استفاده از طناب است. جالب است بدانید که هر دقیقه طناب زدن باعث سوزاندن 10 تا 12 کیلو کالری انرژی می‌شود.

برای خرید طناب مناسب، مهم‌ترین فاکتوری که باید به آن دقت کنید، طول طناب است. برای این که بفهمید طول طناب مناسب قد شما چقدر است، یک پای خود را وسط طناب بگذارید سپس دسته‌های طناب را بالا بیاورید، هنگامی طول طناب برای قد شما مناسب است که دسته‌های طناب تا وسط قفسه سینه‌تان بالا بیاید.
فروشگاه اینترنتی مدآوری

10

  • دمبل

برای انجام حرکات بدنسازی در خانه می‌توانید بر روی دمبل حساب باز کنید. دمبل یکی از وسایل ورزش در خانه محبوب است که به وسیله آن می‌توان حرکات بدنسازی متنوع‌تری را اجرا کرد. ورزش در خانه با دمبل این امکان را فراهم می‌کند که افراد بتوانند هم نیم‌تنه پایینی و هم نیم‌تنه بالایی بدن خود را با استفاده از حرکات آن تقویت کنند.

فروشگاه اینترنتی مدآوری

5 1

  • مت یا زیرانداز یوگا

یوگا یکی از ورزش‌های محبوب در بین خانم‌ها و آقابان است که به راحتی می‌توان حرکات آن را در منزل انجام داد. مت یوگا یکی از وسایل ورزش در خانه نیز محسوب می‌شود. مت‌ها معمولا از جنسی ساخته می‌شوند که پس از پهن شدن به روی زمین به آن چسبیده و حرکت نمی‌کنند. برخی از مدل‌های نیز قابلیت جذب عرق بدن فرد و جلوگیری از پخش بوی نامطبوع آن را دارند که با استفاده از آن می‌توان به راحتی در منزل حرکات یوگا را انجام داد.

داشتن یک مت یا زیرانداز به حفظ تعادل و سر خوردن برای انجام حرکت‌های یوگا و پیلاتس که بدون کفش انجام می‌شوند، کمک زیادی می‌کند. اما شاید ندانید که این تشک‌ها برای انجام حرکات شکم و پهلو، شنا و سایر حرکت‌هایی که لازم است شما دراز بکشید، ضروری است. هنگام خرید مت علاوه بر جنس آن به قد و ضخامت مت توجه کنید. ضخامت مت باید حداقل ۵ سانتی‌متر و متناسب قد شما باشد هم‌چنین حمل آن شما را دچار مشکل نکند.
فروشگاه اینترنتی مدآوری

  • میله بارفیکس

شاید بتوان گفت میله بارفیکس شناخته‌شده‌ترین وسایل ورزش در خانه است که در بسیاری از منازل بر روی چارچوب‌های در نصب شده است. میله بارفیکس را می‌توان بهترین وسیله ورزشی در منزل دانست زیرا با استفاده از آن افراد می‌توانند به راحتی و بدون نیاز به وزنه‌های اضافی، عضلات بالاتنه خود را تقویت کنند. همچنین با پایین آوردن ارتفاع میله بارفیکس می‌توان از آن به عنوان میله برای شنا رفتن استفاده کرد. انجام این حرکات برای تقویت عضلات کمر، شانه‌ها، سینه و بازو بسیار کاربردی است.
فروشگاه اینترنتی مدآوری

  • میدیسین بال

یکی از ابزار‌های ورزشی عالی برای انجام حرکات بخصوص در منزل، مدیسین بال است. این توپ با وزن‌‌ها و رنگ‌های مختلف ساخته می‌شود. فشاری که این توپ روی عضلات شما وارد می‌کند بسیار زیاد است؛ بنابراین متناسب با وزن و آمادگی خود، وزن توپ را انتخاب کرده و قبل از استفاده از آن کاملا آماده تمرین باشید زیرا انجام تمرینات کششی و پرتابی با این توپ امکان آسیب دیدگی دارد.

11

  • سوئیس بال (توپ تعادلی یا توپ سوئیسی یا جیم بال)

توپ تعادلی یا توپ سوئیسی برای انجام تمرینات قدرتی، تعادلی و تقویت انعطاف پذیری بدن در خانه و باشگاه به کار برده می‌شوند. با استفاده از این توپ‌ها می‌توانید ورزش‌های زیادی را در فضای کوچک انجام دهید و به اندام ایده‌آل خود برسید ضمن آن که انجام حرکات با توپ سوئیسی آسیبی به بدن شما وارد نکرده و عضلات زیادی از بدن شما را درگیر می‌کند.

جنس این توپ‌ها بسیار لطیف و مقاوم است؛ بنابراین اصلا نگران پارگی و ترکیدن آن‌ها نباشید. از توپ سوئیسی می‌توانید در انجام ورزش‌های یوگا، پیلاتس و ژیمناستیک استفاده کنید و برای خرید آن‌ها دقت کنید؛ توپی که خریداری می‌کنید، سالم بوده و اندازه آن متناسب با قد شما باشد.
فروشگاه اینترنتی مدآوری

  • کش TRX

یکی از ساده‌ترین و کارآمدترین وسایل ورزش در خانه محسوب می‌شود که می‌تواند یک باشگاه ورزشی کوچک در خانه ایجاد کند. استفاده از این وسیله بسیار ساده است و می‌توان با اتصال آن به یک نقطه، انواع حرکات ورزشی را برای افزایش نیرو و حفظ آمادگی جسمانی به راحتی انجام داد.

  • وزنه‌های مچی

وزنه‌هایی هستند که به مچ پا متصل می‌شوند و این امکان را فراهم می‌کنند که فرد در انجام حرکات پایین‌تنه با مقاومت بیشتری روبرو شود. در نتیجه فرد می‌تواند با فشار وارد کردن به عضلات خود به خوبی آن‌ها را تقویت کند.

  • کش مقاومتی

جزو ساده‌ترین وسایل ورزش در خانه هستند که به وسیله آن‌ها می‌توان تمامی عضلات بدن را درگیر کرد. استفاده از این کش‌ها بسیار ساده بود و نیاز به تجهیزات دیگری در زمان استفاده از آن‌ها نیست. با استفاده از این کش‌ها می‌توان از عضلات مچ دست و پا گرفته تا عضلات شکم و سایر قسمت‌های بدن را درگیر کرده و به خوبی تقویت کرد.

  • فوم رولر

آخرین مورد در فهرست ضروری‌ترین وسایل ورزش در خانه فوم رولر است. از فوم رولر برای سرد کردن بدن بعد از انجام حرکات و تمرین‌های ورزشی استفاده می‌شود. استفاده از این وسیله برای سرد کردن عضلات باعث می‌شود که از ایجاد درد و گرفتگی در آن‌ها به خصوص در عضلات ناحیه کمر پیشگیری شود.
فروشگاه اینترنتی مدآوری

وسایل ورزشی را متناسب با فضای خانه در فروشگاه اینترنتی مدآوری مطمئن، با کیفیت و ارزان‌تر خریداری کنید.

مدآوری وسایل ورزشی مورد نیاز در باشگاه را به شما معرفی می‌کند.

7

اگر تصمیم گرفتید که در کنار تمام روزمرگی‌ها و درگیری‌های روزانه خود، ورزش کردن را شروع کنید یا این که پس از یک وقفه طولانی دوباره ورزش کنید و یک حال و هوای خوب به زندگی خود بدهید، اولین چیزی که ممکن است به ذهنتان برسد این است که وسایل ورزشی مورد نیاز چه چیزهایی هستند؟.

وسایل ورزشی مورد نیاز هر فرد بسته به ورزشی که انتخاب می‌کند، متفاوت است اما یک سری وسایل هستند که به طور مشترک برای همه ورزشکاران ضروری است. همراه داشتن این وسایل خستگی را از تن شما بیرون آورده و جدأ حالتان خوب می کند.

وسایل ورزشی مورد نیاز مثل کیف ورزشی

برای حمل تمام وسایل ورزشی که نیاز دارید، به یک کیف ورزشی نسبتا بزرگ احتیاج دارید تا علاوه بر این که تمامی وسایل ورزشی تان را در آن قرار دهید، هنگام جابه‌جایی و پیدا کردن هر آن چه لازم دارید، دچار مشکل نشوید. موقع انتخاب بهتر است کیف زیپ‌دار انتخاب کرده و حتما به دسته‌ها، زیپ‌ها و بدنه کیف توجه کنید تا در صورت حمل وسایل زیاد دچار مشکل نشوید. در انتخاب رنگ کیف، بهتر است رنگی را انتخاب کنید که با پوشش داخل و بیرون باشگاه هماهنگی داشته باشد.
فروشگاه اینترنتی مدآوری

وسایل ورزشی مورد نیاز مثل لباس ورزشی مناسب

لباس ورزشی مناسب یک فاکتور مهم و اساسی در کیفیت ورزش کردن است. تصور کنید که هنگام ورزش به خاطر نامناسب بودن جنس لباس ورزشی‌تان، عرق سوز شوید یا بوی بدی از جانب خود احساس کنید هم‌چنین جنس لباسی که انتخاب کردید مانع از انجام برخی از حرکات و ایجاد ناراحتی در شما شود؛ در این صورت نصف وقت خود را در باشگاه صرف تنظیم کردن لباس‌تان می‌کنید و هنگامی که به خانه بازگشتید، از خود ناراضی هستید و احساس می‌کنید که وقت خود را هدر دادید. چاره کار این است که لباس مناسب ورزش کردن انتخاب کنید.

ظاهر لباس ورزشی بسیار مهم است. با توجه به تولید لباس ورزشی‌های بی‌نظیر از لحاظ رنگ و مدل، بسیاری از مردم علاقه مند هستند با حضور در یک باشگاه تیپ جذاب و ورزشی‌ای داشته باشند. مسلما با هر لباس راحتی می‌توان ورزش کرد اما مطمئن باشید این کار اعتماد به نفس شما را چند برابر خواهد کرد.
فروشگاه اینترنتی مدآوری

کتونی و کفش ورزشی مناسب

انتخاب کفش ورزشی مناسب با اندازه و شکل مطلوب، یک نکته قابل توجه برای ورزشکاران است. انتخاب کفش ورزشی برای هر رشته متفاوت است اما به طور کلی کفش ورزشی مناسب باید چه شاخص‌هایی داشته باشد؟ حفاظت از پا، راحتی و حمل وزن بدن سه ویژگی مهم یک کفش ورزشی مناسب است.

چند نکته برای انتخاب کفش مناسب ورزشی
• اندازه و قالب پا باشد.
• هنگام خرید هر دو لنگه کفش را امتحان کنید.
• کفشی را انتخاب کنید که 3 تا 12 میلی‌متر از انگشت شصت پا فضای خالی داشته باشد.
• افراد دارای کف پای صاف باید کفشی را انتخاب کنند که دارای لایه میانی بسیار سفت برای کنترل حرکت و کاهش میزان چرخش داخلی باشد.
• کسانی که دارای قوس کف پای زیاد هستند باید از کفش‌هایی استفاده کنند که انعطاف پذیری بالایی داشته و از پوشیدن کفش‌هایی که پا را محدود می‌کنند، خودداری کنند.
• افراد با قوس کف پای طبیعی باید از کفش‌هایی استفاده کنند که کف آن مختصر برآمدگی داشته باشد.
• هرگز کفش تنگ به بهانه این که جا باز می‌کند، نخرید.
• کفشی انتخاب کنید که برای ورزش مورد نظر‌تان طراحی شده است.

بطری آب ورزشی

هنگام ورزش کردن به علت تعریق، بدن مایعات زیادی را از دست می‌دهد. برای تجدید آب از دست رفته و مصرف مکمل‌های پروتئینی، کربوهیدراتی و ویتامین بهتر است همیشه یک بطری ورزشی همراه داشته باشید تا وقت خود را صرف باز و بسته کردن در بطری نکنید.

حوله

به علت تعریق زیاد بهتر است همیشه یک حوله همراه خود داشته باشید تا هنگام عرق کردن دست و صورت خود را خشک کنید هم‌چنین برای استفاده از دستگاه‌ها و مت‌های باشگاه حوله را روی آن‌ها بیاندازید تا بهداشت را رعایت کرده باشید. اگر قصد دارید بعد از ورزش دوش بگیرید یک حوله دیگر همراه خود بیاورید.

هدفون

گوش کردن موزیک هنگام ورزش شما را شاداب‌تر و انگیزه‌تان را بیشتر می‌کند. یک mp3 player کوچک و یک هدفون ورزشی برای گوش کردن موزیک در کیف خود همراه داشته باشید.

اسپری بدن

ورزش کردن زیاد باعث تعریق و دفع سموم می‌شود. بوی بد این سموم بسیار اذیت کننده است و شما را کلافه خواهد کرد. برای رهایی از این مشکل بعد از این که خود را با حوله خشک کردید، از اسپری استفاده کنید و بعد لباس‌هایتان را بپوشید.

ساعت مچی هوشمند

خوشبختانه در عصر تکنولوژی زندگی می‌کنیم. امروزه ساعت‌های هوشمند اطلاعات دقیقی از قبیل سرعت، تپش قلب، میزان کالری مصرفی و مسافت طی شده را در اختیار شما قرار می‌دهد. این ساعت‌ها مانند ساعت‌های معمولی روی مچ بسته می‌شود و تمام اطلاعات را به صورت عدد صحیح در اختیار شما قرار می‌دهد.

دفترچه یادداشت

یک دفترچه یادداشت کوچک همراه خود داشته باشید تا حین تمرینات بتوانید برنامه تمرینی‌تان را مشاهده و نکات جدید را یادداشت کنید.
فروشگاه اینترنتی مدآوری

لیستی از وسایل ورزشی مورد نیاز دیگری که باید با خود همراه داشته باشید:
• دستمال مرطوب برای پاک کردن آرایش قبل از ورزش
• استفاده از دئودورانت قبل و بعد از ورزش
• شامپوی خشک
• لوازم آرایش
• کیسه یخ
• جوراب ورزشی نخی که مچ پای‌تان را بپوشاند.
• دست‌کش ورزشی برای جلوگیری از پینه بستن دست‌ها
فروشگاه اینترنتی مدآوری
هدف مدآوری از این مقاله، آشنا شدن شما با این ابزار‌های کم هزینه است تا متوجه شوید با همین وسایل هم می‌شود به تناسب اندام رسید.
تمام لوازم مورد نیاز سفر و ورزش را در فروشگاه اینترنتی مدآوری می‌یابید.
هر روز ارزانتر با مدآوری!!!

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.