بهداشت ناخن و سلامت آن

modavar
25 فوریه, 2023
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

بهداشت ناخن و سلامت آن

بهداشت ناخن و سلامت آن یک امر بسیار مهم و ضروری است که در فروشگاه اینترنتی مدآوری آن را بطور واضح به شما دوستان توضیح می دهیم. از آنجا که زیر ناخن محل مناسبی برای تجمع کثافات است ، بنابراین برای رعایت بهداشت ناخن ، بلند بودن ناخن می تواند سبب انتقال میکروب ها و تخم انگل ها به مواد غذایی شود و یا با دست دادن به دیگران ، برای دیگران مشکلاتی ایجاد کند ، لذا همواره باید ناخن ها را کوتاه نگاه داشت. گاهی ناخن گرفتار عارضه قارچی می شود ( بخصوص ناخن پا ) این عارضه به کچلی ناخن شهرت دارد ، کچلی ناخن سبب جدا شدن سطح ناخن از زیر آن می شود .

لکه های سفیدی که گاهی روی ناخن ها دیده می شود بر خلاف لکه های مربوط به کچلی ناخن ، با رشد ناخن کم کم به جلو می آید و تدریجا با گرفتن ناخن حذف می شود این لکه ها مربوط به ضربه هایی است که به ناحیه قاعده ی ناخن (ماتریکس) وارد می شود و در آن نقاط کراتین سازی را متوقف می کند  عارضه دیگر  با رعایت نکردن بهداشت ناخن ، پارونیشی یا عقربک است که در حقیقت عفونی شدن نسج اطراف ناخن است که قابل درمان است .

ناخن شست پا را نباید به صورت هلالی (گرد ) و از ته گرفت بلکه توصیه می شود ان را به صورت خط راست بگیرند ، این کار مانع فرو رفتن گوشه های ناخن به گوشت و گرفتاریهای بعد از آن می شود

همچنین مهمترین نکته برای رعایت بهداشت ناخن اینست حتما پس از هر بار خروج از سرویس های  بهداشتی با دقت زیر ناخن هایتان را با مایع ضد عفونی کننده بشویید

روایات متعددی در مورد کوتاه نگاه داشتن ناخن در کتب روائی وجود دارد که حاکی از تاکید بلیغ شارع مقدس به این مساله به لحاظ اهمیت بهداشتی آن است ، حتی در این روایات نکات جالی مثل ضرورت شستشوی دست بعد از ناخن گرفتن ، اکتفا نکردن به ناخن گرفتن در روز جمعه یا پنج شنبه ، بلکه ناخن گرفتن هر زمان که ضرورت داشته باشد ، اجتناب از ناخن به دندان گرفتن ، اینکه ناخن محل تجمع میکروب و تغذیه آن است دیده می شود که جای اهمیت و توجه جدی دارد .

بهداشت ناخن مساله بسیار مهمی است که اگر رعایت نشود بیماری های زیادی را در بر دارد. وقتی بهداشت ناخن رعایت نشود خب مسلما بیماریهای ناخن میگیریم یا مثلا ناخن مان عفونت میکند و …و در کنار ان چون با دست غذا می خوریم میکروب ها  و عفونت ها از طریق دهان وارد دستگاه گوارش شده و به انها اسیب می رساند.

 

بهداشت ناخن و سلامت آن

نـاخن از پروتئینی بنام کراتین تشکیل شده اند  و دارای بخشهای مختلفی اسـت که به آن می پردازیم:

۱: ماتریکس

ماتریکس قسمت پنهان ناخن می بـاشد. در واقع ریشه ناخن بوده که در آن رشد ناخن انجام می شود.

 

۲:صفحه اصلی ناخن

قسمت قابل رؤیت ناخن است. همـان چیـزی کـه مـا از آن بنام ناخن یاد می کـنیم. از کراتین مرده تشـکیل یافته و کمـی مـحدب می باشد. اساسا بی رنگ است اما بواسطه شبکه مویرگهای خونی که در زیر آن واقع است صورتی بنظر می آید.

 

۳:بسترناخن

پوست زیر ناخن میباشد که از بافت پیوندی تشکیل یافته و در آن عروق خونی و اعصاب وجود دارد و نقش تغذیه پلیت ناخن را بعهده دارد.

 

۴:لانولا

قسمتی از ماتریکس می باشد. هـمان قسمت هلالی شکل سفید رنگ کـه در ته ناخن قابل مشاهده است (بیشتر در ناخن شست). عـلت سفیـد بودنـش آن است که هنوز سلولهای آن کراتینه نشده و به تکامل نرسیده اند.

 

۵:کوتیکول

ادامه پوس بستر ناخن بوده و بین پوست انگشتان و صفـحـه ناخن واقع بوده و این دو بخش را به یکدیگر متصل می کند.کوتیکول ناخن به عنـوان یک سد ضد آب  ومحافظ عـمـل نـموده و از ورود باکتری و دیگر عوامل بیماری زا به قسمت ماتریکس جلوگیری میکند.

 

۶:تای ناخنیا چین ناخن

به عنـوان چهارچوب و تکیه گاه ناخن در سه سمت چپ و راست و پایین ناخن آن را احاطه کرده است.

 

بهداشت ناخن و سلامت آن

سرعت رشد ناخن

سرعت رشد ناخن بستگی به عوامل بسیاری ازجمله سن، تغذیه، بیماریها، هورمونها و فصول سال دارد توجه کنید:

1-ناخن بطور طبیعی ۰٫۱ میلی متر در روز و یا ۳ میلی متر در ماه رشد میکند.

۲- سرعت رشد انگشتان دست از انگشتان پا بیشتر میباشد.۲ تا ۳ برابر.

۳- سرعت رشد ناخنها در تابستان بیشتر از زمستان میباشد.

۴- سرعت رشد ناخنها در افراد راست دست در دست راست و افراد چپ دست در دست چپشان بیشتر است.

۵- سرعت رشد ناخنهای مردان از زنان بیشتر است.(جز در زنان باردار و مسن)

۶- اگر ناخن به طـور کامل از جایش کنده شود برای ناخن های دست ۳ الی ۶ ماه طول می کشد

تا مجددا ناخن بطور کامل رشد کند این زمان برای ناخنهای پا ۱۲ الی ۱۸ ماه میباشد.

بهداشت ناخن و سلامت آن

بیماریهای ناخن

رنگ سفید در ناخن ها می تواند علائم  کم خونی باشد . موج دار بودن و ناهمواری سطح ناخن ممکن است نشان دهنده بیماری در بدن شما باشد .

به وسیله ناخن می توان به وجود احتمالی مشکلات در کبد ، ریوی  و قلبی پی برد . پس بیشتر در مورد ناخن بدانید . زیرا میتواند نشان دهنده مشکلات داخلی بدنتان باشد. .

ناخن سالمی که روی پوست سالم قرار داشته باشد، ته رنگی زیبا و صورتی دارد، ولی به وجود آمدن چند تورفتگی یا گودی کوچک روی سطح معمولاً صاف و صیقلی ناخن، می تواند به این معنا باشد که در زیر ناخن اتفاقاتی در جریان است.

ظاهر شدن نقاط و لکه های سفید روی ناخن، گاهی به علت کمبود کلسیم و گاهی بعلت کمبود روی می باشد.

ناخن زرد می تواند نشانه بیماری دیابت، عفونت های قارچی یا ناراحتی قلبی.

همچنین یکی از علائم کمبود ویتامین A در بدن پوسته پوسته شدن، ترک خوردن و به وجود آمدن خطوط عرضی بر ناخن هاست و پیدایش رگه و خطوط سیاه روی ناخن، گاهی در اثر لخته شدن خون در این نواحی است که می تواند در اثر ضربه یا نوعی بیماری باشد.

بهداشت ناخن و سلامت آن

اختلالات ناخن

۱- لکه های سفید رنگ: علت آن میتواند صدمه به ماتریکس و یا کمبود روی باشد اما زیاد مهم نبوده و به مرور زمان ناپدید می شود.

۲- عفونتها: می تـواند عامل آن باکتریها و یا قارچها باشند کـه در هـر دو صـورت باید به پزشک مراجعه شود.

۳- شیار های روی ناخن: این شیارها اغلب ارثی میـباشند اما اگر یکباره روی ناخنها آشکار گردند علت آن میتواند ضربه، پیری، روماتیسم و یا بیماری کلیه باشد.

۴- حفره روی ناخن: علت آن می تواند اگزما و یا ضربه باشد.

۵- قاشقی شکل شدن ناخن: علت آن کم کاری تـیروئید، کــمبـود آهــن و کـم خونی میباشد

ناخنهای سالم دارای شکل بخصوصی هستند. آنها در بخش میانی کمی برآمده بوده و به سمت کنار ناخن قوس برمیدارند و نوک ناخن هم کمی به سمت پایین مایل است. پس اگر متوجه شدید که ناخنهای شما در موقعیتی کاملا معکوس قرار گرفته اند، باید متوجه شوید که مشکلی وجود دارد. این حالت که ناخن قاشقی شکل نامیده میشود، نشانه کم خونی همراه با فقر آهن یا آنمی است. طبعا پس از برطرف شدن فقر آهن، مدتی طول میکشد تا ناخنها به حالت طبیعی بازگردند.

۶- شکاف در لبه ناخن: دلیل آن فرو بردن انـگشتان به مدت زیاد در آب و همچنین لاک پاک کن ها میباشند.

۷- تردی و شکنندگی ناخنها: دلیل  آن میـتواند فـرو بردن دست در آب داغ، اختـلال در جـریان خــون، کمبوـد ویتامینهای A ،C ،B6  و نیاسین، کمـبود آهن و کلسیم و کم کاری تیروئید باشد. کم آبی بدن نیز بسیار مهم است بنابراین آب فراوان بنوشید.

۸- ناخنهای فرو رفته در گوشت: این مشکل بیشتر در ناخنهای پا مشـاهده میگردد و علت آن کوتاه کردن نادرست  ناخنها و کفش تنگ میباشد که باعث می گردد گـوشــه ناخن بداخل  گوشت فروبرود.

۹- برخی بیماریها از روی ناخنها قابل تشخیص میباشند: بسـتر نـاخـن رنگ پریده نشانه کم خونی – بستر ناخن قرمز نشانه بیماری قلبی – ناخـنهای سفـید رنگ نشانه بیماری کبدی – ناخن ضخیم و زرد رنگ نشانه بیـمـاری ریـوی – سـرخـی مـختـصـر در ته ناخن نشانه دیابت و ناخنهای دو رنگ نیمی سفید و نیمی صورتی نشانه بیماری کلیـه میباشد.

10-ناخن قارچی:عفونت قارچي معمولا به‌صورت يك تغيير رنگ زرد قهوه‌اي ناخن آغاز مي‌شود. اين حالت معمولا از انتهاي ناخن شروع مي‌شود، سپس راهش را به زير ناخن ادامه  میدهد و باعث مي‌شود تا ناخن ضخيم، زرد و شكننده شود.

گاهي اوقات شما مي‌توانيد با پيشرفت قارچ خطوط زردرنگي را بر روي ناخن ببينيد.‌ قارچ ناخن معمولا نسبت به درمان با پمادها و كرم‌هاي موضعي مقاوم است و گاهي اوقات به داروهاي خوراكي نياز پيدا مي‌كند. در ضمن اگر ناخن بدشكل يا ضخيم شده و دردناك باشد، بعضي اوقات كشيده مي‌شود. به هرحال در صورت شك به قارچ ناخن، حتما به يك متخصص پوست مراجعه كنيد.

11-جمع شدن خون زير ناخن : خون زير ناخن معمولا ناشي از ضربه است به‌عنوان مثال هنگامي كه جسمي روي انگشت بيفتد وهمچنين در هنگام له‌شدگي‌ها يا پيچ‌خوردگي‌ها، اين حالت به‌ وجود مي‌آيد.‌

حتي شما ممكن است كفش‌هايي داشته باشيد كه براي پايتان كوچك باشد، بنابراين وقتي راه مي‌رويد يا مي‌دويد، ناخن‌هاي پايتان به‌صورت دايم به انتهاي كفشتان برخورد مي‌كند.اين حالت را در فوتباليست‌ها و دوندگان مسيرهاي طولاني به‌طور شايعي مي‌بينيم.

همين‌طور، تايپيست‌هايي كه ناخن‌هاي بلند دارند هم ممكن است به دليل فشردن دائمي كليدها، به ناخن‌هاي دستانشان ضربه كوچك وارد شده و باعث جمع شدن خون زير ناخن‌هايشان شود.

برخي از اوقات به‌دليل فشاري كه اين لخته خون بر بستر ناخن وارد مي‌كند، ناحيه لخته دردناك مي‌شود. در اين شرايط، گاهي پزشك با استفاده از يك سوزن استريل يك سوراخ كوچك روي ناخن ايجاد مي كند تا خون زير ناخن بيرون بيايد. و فشار وارد بر ناخن برطرف گردد.

12 – پوسته پوسته شدن: ناخن از چندین لایه کراتین تشکیل شده است. بهترین حالت زمانی است که این لایه ها برای شکل دادن به یک ناخن یک پارچه و محکم، کاملا به یکدیگر چسبیده باشند. اما زمانی که از ناخنها مراقبت نشود-مثلا مدت زیادی در معرض آب بوده – این لایه ها ورقه ورقه میشوند. این حالت نه تنها نشان دهنده عدم رسیدگی کافی به ناخنهاست، بلکه میتوان به این معنی باشد که در رژیم غذایی شما اسید لاینولیک به اندازه کافی وجود ندارد. لاک ناخن به چسبندگی لایه ها کمک کرده و استفاده مکرر از کرمهای مرطوب کننده برای ناخن در طول روز میتواند بسیار مفید باشد. کمبود اسید لاینولیک نیز با مصرف روغنهای نباتی-در غذا و سالاد- برطرف خواهد شد.

13-شکنندگی: حدود 20% از زنان از حالتی که به آن سندرم شکنندگی ناخن میگویند رنج میبرند. هرچند از نظر عده ای این نام تنها عنوانی تجملی برای ناخنهایی که به سادگی میشکنند، به شمار میاید، اما دلیل این مشکل عمیقتر از اینهاست. ناخنهای شکننده، ناخنهایی هستند که نمیتوانند رطوبت را در خود نگهدارند، در نتیجه لایه های ناخن به کلی خشک شده و ترک میخورند. از نظر پزشکی ممکن است کم کاری تیروئید موجب خشکی پوست و ناخن شود.

از نظر تغذیه نیز، کمبود  آهن نیز میتواند موجب نازکی و شکنندگی ناخن شود که با مصرف سبزیجات برگدار مانند اسفناج، گوشت قرمز و تخم مرغ میتوان از آن جلوگیری کرد. ویتامین ب کمپلکس نیز در بهبود بخشیدن وضعیت ناخنهای شکننده مفید است.البته زیاده رویی شما ممک است دلیل آن باشد مثلا مرطوب کردن مداوم دست و ناخن با آب، در اثر شستن بیش از حد دست، شستن ظروف، لباس ها و نظافت منزل بدون استفاده از دستکش میتواند شکنندگی را بدتر کند.

13- زردی: ناخن سالمی که بر روی پوست سالم قرار داشته باشد، ته رنگی زیبا و صورتی دارد. اگر چنین نباشد، باید به دلایل آن توجه شود. اگر تمام ناخنها زرد شوند، میتوان آنرا نشانه بیماری ریوی یا دیابت دانست. نقاط زرد بر روی ناخن میتوانند به خاطر وجود قارچ یا داء الصدف یاشد. از آنجایی که تمام موارد فوق نیاز به درمان حرفه ای دارند، بهتر است در صورت طولانی شدن چنین حالتی به متخصص پوست مراجعه شود. خانمهایی که معمولا از لاک ناخن بسیار تیره استفاده کرده یا تقریبا همیشه ناخنهایی لاک زده دارند، پس از پاک کردن لاک متوجه زردی اندک ناخن خود خواهند شد، اما در این مورد دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. در این حالت ناخنها از لاک رنگ گرفته اند و با مدتی لاک نزدن به رنگ طبیعی خود باز میگردند.

14- نقاط سفید: نقاط کوچک سفیدی که بر روی ناخنهایی با حالات و رنگ کاملا سالم پدید می آیند، معمولا نشانه مشکلی جدی نیستند. در اکثر اوقات آنها علامت آسیبهای وارد شده به ناخن هستند. اگر پایه ناخن- جایی که سلولهای جدید ناخن تولید میشود- صدمه ببیند، نشانه های این ضربه به صورت نقاط سفیدی بر روی ناخن جدید دیده میشود. اما با توجه به اینکه رشد ناخن بسیار کند است، زمانی که این نشانه بر روی ناخن شما پدید می آید و شما آنرا میبینید، مدتها از زمان ضربه وارده گذشته و شما آنرا فراموش کرده اید.

اما اگر مطمئن هستید که به ناخن شما آسیبی وارد نشده و این نقاط سفید دائما بر روی ناخن شما وجود دارند، ممکن است به مشکلاتی چون اگزما یا داء الصدف دچار بوده یا رژیم غذاییتان کمبود روی دارد.

15-گودیهای کوچک: هنگامی که چند تورفتگی یا گودی کوچک بر روی سطح معمولا صاف و صیقلی ناخن به وجود بیاید، میتواند به این معنا باشد که در زیر ناخن اتفاقاتی در جریان است. در اکثر اوقات دلیل بروز این گودیها بیماری داء الصدف یا پسوریازیس است. این بیماری یک حالت التهابی پوست است که به صورت لکه های سرخ فلس مانند بر روی پوست ظاهر میشود و سلولهای پوست ناخن را نیز درگیر میکند.

سطح ناخن به جای رشد نرم و صاف، دارای ظاهری زبر و دندانه دندانه میشود. به محض اینکه این بیماری درمان شده و تحت کنترل قرار گیرد، ناخنها به تدریج به حالت عادی بازمیگردند.

 

امروزه جنبه زیبایی ناخن‌ بسیار مورد توجه قرار گرفته است و این باعث شده است که توجه اکثر خانم‌ها به متدهای آرایش و فرم‌دهی ناخن‌ها جلب شود. اما در واقع اولین گام زیبایی ناخن ها هنگامیـکه در شرایط ایده آلی باشند بسیار جـذاب میباشند.مخصوصا اگر سالم باشند. بنابراین مهم است که قبل از هر اقدامی به فکر سلامتی آن‌ها باشیم. همچنین ناخنها منعکس کننده عادات شخصی فـرد هستند: خوب یا بد.

.

در ادامه همراه ما باشید تا راهکارهایی را به شما معرفی کنیم که به سلامت و در عین حال زیبایی ناخن‌هایتان کمک می‌کنند:

 

 

نکات ضروری برای داشـتـن ناخن های سالم و جذاب

  1. ناخن‌ها را تمیز و خشک نگه دارید. دستان خود را حداقل دو دقیقه پس از شستن خشک کنید. همچنین مطمئن شوید که پاهایتان پس از شنا یا حمام کردن کاملاً خشک شوند زیرا خیس ماندن آن‌ها خطر ابتلا به عفونت‌های قارچی را افزایش داده و باعث تخریب ناخن‌های شما می‌شود.
  2. ناخن‌ها را مرتباً کوتاه کنید. کوتاه نگه داشتن ناخن خطر صدمه به ناخن را کاهش می‌دهد.ممکن است گرفتن ناخن‌ها کار ساده‌ای به نظر بیاید اما اگر این کار به درستی انجام نشود می‌تواند باعث بروز مشکلاتی مانند فرو رفتن ناخن در گوشت شود. بهتر است ناخن‌ها را به صورت صاف کوتاه کنید تا گوشه‌های آن پس از رشد به درون گوشت فرو نروند.

همچنین بهترین زمان برای کوتاه کردن ناخن‌ها بعد از حمام است زیرا نرم‌تر شده و با فشار کمتری قطع می‌شوند. صحیح کوتاه کردن ناخن‌ها به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا از ایجاد زخم و عفونت‌ جلوگیری می‌کند.

  1. و برای حداکثر کردن مقاومت و استحکام ناخن، بـاید بـطور مستقیم آنها را بگیرید و اندکی در گوشه ها گرد شوندو در دو طرف کمی به آن انحنا دهید. برای این کار از ناخن‌گیرهای تیز استفاده کنید.
  2. از سوهان ناخن های نرم و ظریف برای صاف کردن لبه ناخن و جلوگیری از ایجاد تیزی آن استفاده کنید. هـیچگاه ناخنها را در دو جهت سوهان نکشید. ناخن هـا را تنها از سـمـت گوشـه به سمت مرکز ناخن در یک جهت سوهان بکشید.
  3. هیچگاه کوتیکول ناخن را جدا نسازید چون این کار باعث ایجاد عفونت میگردد.
  4. از ناخنها استفاده ابزاری نکنید مثلا از آنها برای بیرون آوردن منگنه وبرخی عادات مانند فشار به ناخن برای باز کردن درب بطری‌ها و….
  5. اگر ناخن‌های پایتان ضخیم شده است و کوتاه کردن آنها دشوار است ، آنها را در آب‌نمک گرم بگذارید. دو قاشق چایخوری نمک به ازای هر لیتر آب مخلوط کنید و ناخن‌ها را به‌مدت 5 تا 10 دقیقه در این آب فرو ببرید. این کار باعث نرم شدن آنها میگردد
  6. ناخن‌های فرورفته در گوشت را درنیاورید مخصوصاً اگر دردناک و عفونی شده‌اند. در صورت بروز چنین شرایطی باید به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.
  7. کفش‌های با اندازه صحیح بپوشید. کفشی را انتخاب کنید که علاوه بر زیبایی راحت باشد، ناخن‌ را تحت فشار قرار ندهد و موجب انحراف انگشت‌ها نشود. زیرا یکی دیگر از علل فرو رفتن ناخن در گوشت، کفش نامناسب است.

در کنار استخر و رختکن‌های عمومی دمپایی لا‌انگشتی بپوشید. این کار احتمال ابتلا به عفونت‌های قارچی ناخن را کاهش می‌دهد.

  1. به هنگام انجام کارهای منزل مراقب باشید که ناخن‌هایتان کمتر دچار ساییدگی و ضربه شوند .به ویــژه هنگام شستن ظرفها از دستکش استفاده کنید
  2. آبرسانی ناخن‌ها بسیار مهم است زیرا از خشکی و شکنندگی آن‌ها جلوگیری می‌کند. برای این کار تنها کافی است هر روز قبل از رفتن به رختخواب یا هر زمان که احساس خشکی در ناخن‌هایتان داشتید مقدار کمی وازلین بر روی ناخن‌ها و پوست اطراف آن‌‌ها بمالید
  3. لاک بزنید چون پولیش کردن ناخن‌ آن‌ها را در برابر ضربه و ساییدگی محافظت می‌کند. امروزه بسیاری از ترکیبات شیمیایی مضر از لاک‌ها حذف شده‌اند به همین دلیل می‌توانید به مدت طولانی‌تری آن‌ها را بر روی ناخن‌هایتان داشته باشید.

اما با این حال دقت کنید محصولی که خریداری می‌کنید فاقد ترکیبات شیمیایی مضر مانند :دی‌بوتیل فتالات ، کافور،زایلن ،فرمالدئید، فرمالدئید رزین ، تری فنیل فسفات، کلوفون، هالیدهای آلی  و سیلیکون باشند.

درست مانند مارک های مختلف لوازم آرایش و محصولات مراقبت از پوست، همهٔ برندهای مراقبت از ناخن‌ها کیفیت یکسانی ندارند؛ پس حتما سعی کنید محصولات و برندهای مطمئن را خریداری کنید ، زیرا مواد شیمیایی موجود در محصولات نامرغوب باعث شکنندگی، پوسته‌ پوسته شدن و ترک خوردن ناخن‌ها می‌شوند.

  1. – پس از لاک زدن حتما از براق کننده لاک(برق ناخن) استفاده کنید زیرا باعث میشود ناخن ها در برابر شکنندگی مقاوم تر شوند. همچـنین بـراق کنـنـده را بـدون لاک نـیــز به ناخنهای خود بزنید زیرا با این کار رطوبت ناخنها حفظ میگردد.

15-از رژیم غـذایی متـعــادل کــه شــامــل مقادیر فراوان از میوه جات و سبزیجات تازه ، حبوبات وگوشت مصرف کنید. آب و مایعات  نیزفراوان بنوشید.

16- ناخن را با برس ویژه تمیز کنید مخصوصا پس از کار با مواد کثیف.

17- از جویدن ناخنها خودداری کنید.

18- صـابون و مواد شوینده قوی سبب خشکی و ترک برداشتن ناخنها می شوند. بـرای شستن دستها از صابونهای ملایم استفاده کنید.

19- یک تا سه ماه از سال به ناخنهای خود استراحت دهید و هیچ گـونه لاک و یـا نـاخـن مصنوعی بکار نبرید تا ناخنها مجددا سلامتی خود را بازیابند.

20- برای داشتن ناخنهای سلامت مصرف روزانه ۲٫۵ میـلی گـرم بـیوتـیـن (غیـر از زنـان باردار) و غذاهای حاوی بیوتین مانند تخم مرغ و جگر بسیار مفید میباشد.

21- مانیکور کردن بیش از حد می‌تواند باعث شکنندگی و پوسته پوسته شدن ناخن‌ها شود اما اگر به مانیکور کردن علاقه دارید می‌توانید هر روز با استفاده از تاپ‌کت مانیکورهایتان را پوشش دهید. با این روش، ماندگاری مانیکورها بیشتر شده و دیرتر خراب می‌شوند در نتیجه دیگر لازم نیست دائماً برای ترمیم آن‌ها به آرایشگاه بروید.

22- بیوتین مصرف کنید.برای این‌که ناخن‌ انعطاف‌پذیر و قوی‌تری داشته باشید، لازم است میزان بیوتین بدن خود را در سطح کافی نگه دارید. برای این منظور بهتر است که هر روز بیوتین مصرف کنید. .

23- شیر برای سلامت ناخن‌‌ها بسیار مفید است.ونباید از مصرف ا ن غافل ماند. یک لیوان شیر و یک تخم‌مرغ آب‌پز که سرشار از روی است را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید. این دو ماده غذایی برای تقویت ناخن‌های شما فوق‌العاده خواهند بود مخصوصاً اگر لک‌های سفید بر روی ناخن‌هایتان داشته باشید که نشانه کمبود روی است.

24- ناخن‌ خود را ماساژ دهید تا قوی و درخشان شوند. برای این کار می‌توانید از روغن کوتیکول و یا روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل و روغن زیتون استفاده کنید. همچنین بافر کردن، جریان خون را در ناخن‌ها افزایش داده و باعث بهبود وتسریع رشد آن‌ها می‌شود. البته در بافر کردن ناخن‌ها زیاده‌روی نکنید زیرا می‌تواند منجر به نازکی و ضعیف شدن آن‌ها شود.

25- در انتخاب لاک پاک کن خود دقت کنید: از مصرف لاک پاک کن‌های حاوی استن و فرمالدئید  بپرهیزید. این ترکیبات ناخن‌‌های شما را به شدت خشک وشکننده می‌کنند. در عوض ازمحلول‌هایی که بر پایه استاتیت هستند برای پاک کردن لاک ناخن استفاده کنید.

26-ناخن جویدن مخصوصا در شرایط استرس‌ زا از جمله عادت‌های ناسالم و آسیب زننده برخی افراد است. برخورد ناخن‌ها با بزاق دهان سبب پوسته پوسته و شاخی شدن ناخن‌ها می‌شود. این در حالی است که در حین جویدن ناخن پوست اطراف آن هم آسیب می‌بیند و علاوه بر ظاهر ناخوشایند باعث جمع شدن میکروب و باکتری در اطراف ناخن هم می‌شود.

27- به ناخن‌هایتان استراحت بدهید طراحی‌ ناخن رنگارنگ و طرح‌های متنوع  را برای آخر هفته‌ها بگذارید و در طول هفته فقط از همان لایهٔ پوششی یا برق ناخن استفاده کنید. متخصصان مراقبت از ناخن می‌گویند که اگر پشت سر هم لاک بزنید و ناخن‌ها را طراحی کنید، آنها به‌ مرور زمان خشک و زرد و حتی ضعیف می‌شوند.

28- ضدعفونی کردن ابزار مراقبت از ناخن‌ها هم به‌اندازه تمیز کردن بُرس‌های آرایشی اهمیت دارد. دلیلش هم ساده است: خلاص شدن از شر باکتری‌ها. برای اینکه ناخن‌هایتان را تمیز نگه دارید، بهتر است ابزارهای مراقبت از ناخن‌ها را با آب و صابون بشویید و سپس آنها را با الکل ضدعفونی کنید و فراموش نکنید سوهان‌های ناخن‌تان را هر چند وقت یک بار تعوض کنیدTop of Form

مدآوری پارسگان جم

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.