چای نوشیدنی معروف و محبوبی در سراسر دنیا

modavar
7 مارس, 2023
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

چای نوشیدنی معروف و محبوبی در سراسر دنیا

چای نوشیدنی معروف و محبوبی در سراسر دنیاست  که با دم کردن برگها،جوانه ها یا شاخه های فرآوری شده بوته Camellia sinensis به مدت چند دقیقه در آب داغ درست می شود. در ادامه با فروشگاه اینترنتی مدآوری همراه باشید تا اطلاعات کاملی درباره این ماده نوشیدنی به دست آورید.

چای یک منبع طبیعی از کافئین، تئوفیلین، تیانین و آنتی اکسیدان ها است، اما تقریبا بدون چربی، کربوهیدرات ها، یا پروتئین . چای دارای طعمی مطلوب است که کمی تلخ و گس می باشد.

سابقه مصرف چای درایران از قرن17 شروع شد.در ابتدا به دلیل گرانی عده ای خاص ازآن استفاده می کردند. درسال 1279 هجری شمسی در زمان مظفرالدین شاه کشت چای درایران، در مناطق کوهپایه ای لاهیجان، به طور جدی آغاز شد. و از آنجا به سایر نقاط گیلان و مازندران که امروزه چای کشت می شود، انتقال یافت. مرحوم کاشف السلطنه اولین کسی بود که درایران بعد از مرحوم میرزا محمد اصفهانی که بدلیل عدم آشنایی با کشت چای .موفق به گسترش کشت چای نشده بود. کشت چای را رواج داد.

چای

تاریخچه چای

سابقه کشت گیاه چای به نام Camellia Sinensis، به ۵۰۰۰ قرن پیش و کشور چین باز می‌گردد. بعد از کشت چای در این کشور و آشنایی سایر کشورها با فواید این نوشیدنی، کشت آن به مرور در آسیا افزایش پیدا کرد و سپس در تمامی جهان پخش شد.

فرهنگ نوشیدن چای در کشورهای مختلف

علاوه بر تفاوت انواع چای در کشورهای مختلف، ممکن است وطرز دم کردن چای و نحوه سرو چای در هر کشور متفاوت باشد که این تفاوت‌ها به تاریخ و فرهنگ هر کشور بر می‌گردد.

معمولا در بعضی  کشورها یک نوع چای از بقیه پرطرفدارتر است. مثلا در کشور ایران چای سیاه یا در کشور چین چای سبز بیش‌ترین طرفدار را دارد.چای در کنار قهوه از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های دنیا  به شمار می رود که در انواع مختلفی در بازار موجود است.

 

انواع چای

چهارنوع چای خالص وجود دارد:چای سیاه، چای سبز، چای اولانگ و چای سفید بوده که هر یک دارای خواص و عطر و طعم بی‌نظیری می‌باشند. این چهار چای همگی از یک نوع گیاه و بوته چای به نام Camellia Sinensis به دست می‌آیند و تفاوت آن‌ها به فرآیند و روش تولید هر یک باز می‌گردد.

در کنار این ۴ چای، چای‌های دیگری مانند  چای زرد، چای پوئر،چای ترش، گل گاوزبان، بابونه و … نیز وجود دارند که هر یک از گیاه خاصی به دست آمده، دارای خواص متفاوتی بوده و طرفداران خاص خود را دارند.

 

چای سیاه ،خواص وفواید آن

بعد از آب، دومین نوشیدنی پرمصرف دنیاست. در ایران نیز چای سیاه طرفداران بسیار زیادی دارد و در تمام میهمانی‌ها و دورهمی‌ها یکی از نوشیدنی‌های اصلی به‌شمار می‌رود. به مهمانی‌های ایرانی نگاه کنید؛ وقتی مهمان‌ها می‌رسند با چای پذیرایی می‌شوند، بعد از غذا، هنگام گپ‌وگفت، در ساعات پایانی مهمانی و تقریبا در تمام بخش‌های آن، چای حضوری پررنگ‌تر از هر چیز دیگری دارد.

چای سیاه در طب سنتی پیش از اینکه به‌عنوان نوشیدنی مصرف شود، برای مصارف دارویی مورد استفاده قرار می‌گرفت. چای سیاه منبع عالی آنتی‌اکسیدان‌ها است که نقش مهمی در حفظ سلامت بدن دارند. چای سیاه ایرانی از طریق آزاد کردن رادیکال های اکسیژن در بدن، موجب ترمیم و رشد سلول های جدید می شود و نقش مهمی در تقویت و بالا بردن ایمنی بدن دارد.

چای سیاه ایرانی ضد دیابت و ضد سنگ کلیه است و همچنین موجب کاهش فشار خون بالا و کلسترول می شود ، مانع از بروز بیماری های قلبی می شود.

کاهش ریسک سرطان تخمدان، کاهش ریسک دیابت، ، بهبود سلامت استخوان، بهبود هضم غذا ،اهش خطر سنگ کلیه، کاهش کلسترول  ازجمله خواص چای می باشند.

چای

چای سبز و خواص آن

پرمصرف‌ترین چای در میان مردم دنیا، چای سیاه است اما در طی سال‌های اخیر چای سبز نیز به علت خواص فراوانی که دارد، طرفداران بسیاری  پیدا کرده است. چای سیاه و چای سبز هر دو از گیاه Camellia Sinensis به دست می‌آیند و تفاوت این چای‌ها، به میزان فرآوری آن‌ها باز می‌گردد و همین سبب تفاوت در خواص، عطر و طعم و رنگ این دو چای می‌شود. چای سبز خواص بسیاری دارد.

یکی از خاصیت های مهم چای سبز این است که در این چای ترکیبات ضد سرطان پلی فنولی مانند EGCG که نوعی آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمند است وجود دارد که  از رشد سلول‌های سرطانی و تومورها جلوگیری کرده .

چای سبز به علت داشتن ترکیباتی مانند کاتچین، درافراد دیابتی مقاومت به انسولین را کاهش می دهد وسبب افزایش سطح کلسترول خوب (HDL) در آن‌ها می‌شود.

طبق تحقیقات انجام شده، ثابت شده است که مصرف چای سبز در طولانی مدت تأثیر مثبتی بر روی کاهش علائم فشار خون بالا دارد و در نتیجه نوشیدن چای سبز خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

کاهش وزن و لاغری، از بین بردن زگیل، پیشگیری از پوکی استخوان، خواص ضد پیری، خواص ضد افسردگی، پیشگیری از آلزایمر، کاهش کلسترول خون و…از دیگرخواص این چای می باشد.

 

چای ترش و خواص آن

چای ترش با نام علمی Hibiscus sabdariffa) ) که با نام‌های چای مالمیر و چای قرمز نیز شناخته می‌شود، از گل جامائیکا یا گیاه چای ترش تهیه می‌شود. این چای به رنگ قرمز تیره می‌باشد و همان طوری که از نام آن مشخص است، طعم ترشی دارد.  خواص بی همتا  چای ترش باعث شده که همواره این گیاه مورد توجه قرار بگیرد.

چای ترش کالری کمی داشته، بدون کافئین است و افراد بر اساس سلیقه  خود، می‌توانند این چای را هم به صورت گرم و هم سرد استفاده کنند.

ترشی موجود در چای ترش به دلیل وجود ویتامین C می باشد و همین موضوع باعث شده  تا چای ترش خاصیت ضد سرماخوردگی پیدا کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. البته نوشیدنی چای ترش یا چای مالمیر به صورت نوشابه سرد هم در اکثر نقاط آسیا و آفریقا مورد استفاده قرار می گیرد.

چای ترش به دلیل داشتن آنتوسیانین‌ها، پلی‌فنول‌ها و اسید هیبیسکوس در کاهش فشار خون و در نتیجه بهبود عملکرد قلب موثر است.

چای ترش به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که دارد، سبب پیشگیری از سرطان می‌شود، به کاهش سطح کلسترول بدن کمک می‌کند و هم‌چنین برای بیماری‌های کبدی نیز مفید است.

هم‌چنین این چای در کاهش قندخون، کاهش وزن، ازبین بردن اضطراب و افسردگی و بسیاری موارد دیگر نیز تاثیرگذار است.

 

چای ایرانی به خاطر عطر و طعم بی نظیری که دارد یکی از بهترین نمونه های چای است. انتخاب بهترین برند چای ایرانی به عواملی همچون فصل برداشت، منطقه کشت و نوع آب و هوا بستگی دارد.

بهترین مارک چای در بازار ایران:

  1. چای گلستان
  2. چای ایرانی ممتاز اعلا روزمهر
  3. چای سیاه شکسته ممتاز ایرانی الماس شمال
  4. چای تیما
  5. چای مهرگیاه
  6. چای ایرانی معطر عماد مدل ارل گری
  7. چای سر گل سیاه ایرانی تی بالکا
  8. چای سیاه ارگانیک ایرانی زردخت
  9. چای شاهسوند
  10. چای نیوشا و…
  11. چای رفاه بنیانگذار چای سبز در ایران
  12. چای تیمن
  13. چای نادری و…

 

از بهترین مارک چای خارجی در بازار ایران می توان به چند برند معروف اشاره کرد که عبارتند :

  1. چای احمد
  2. چای لیپتون
  3. چای چکش سبز
  4. چای اکبر
  5. چای ساقدوش
  6. چای لاله و شمعدان
  7. چای هزاردستان

مدآوری پارسگان جم

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.