تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی
تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی
تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، یکی از سنتهای حسنه در دو دهه اخیر نامگذاری سالها در ابتدای هر سال میباشد. بطوری که بسیاری از مردم و مسؤولین در دقایق اولیه تحویل سال نو خورشیدی منتظر اعلام نامگذاری برای سال جدید هستند تا به نوعی نقشه راه خود را در سال پیش رو بدانند. از سال 1373 تاکنون هرسالی با یک عنوانی نامگذاری شده است، آنچه جای تامل دارد، استمرار موضوع مشخص طی 5 سال اخیر است، امسال برای پنجمین سال متوالی است که نامگذاری سالها در ایران در حوزه اقتصادی انجام گرفته است. نقشه راه امسال بعنوان «حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی» نیز موضوعی اقتصادی را در دل خود دارد. این نام گذاریها را نمیتوان بدون دلیل یافت. در خصوص دلایل نامگذاری سالهای مختلف با عناوین متفاوت تعابیر متفاوتی وجود دارد، به نظرم برخی از دلایل را میشود به صورت ذیل تبیین نمود، با مدآوری همراه باشید:
- مهمترین دلیل نامگذاری برای هر سال توسط مقام معظم رهبری، را میتوان در ضرورتهای ملی و بینالمللی جستجو نمود.
- فلسفه و دلیل دیگر وجود مشکلاتی است که برای رفع آنها، عناوین سالها نامگذاری میشود.
- اهمیت موضوع نیز شاید یکی از دلایل نامگذاری سالها میباشد.
- دلیل دیگری که برای نامگذاری سالها می توان حدس زد، ایجاد تمرکز ویژه در موضوع نامگذاری است.
- تعیین سیاستهای کلی نظام به صورت سالانه میباشد، که در قالب در یک شعار اعلام می شود.
- دلایل دیگری مثل مناسبتهای ابتدای سالهاست.
اگر دلایل فوق را بعنوان دلایل و فلسفه نامگذاری سالها به پذیریم، مهمترین موضوع مورد نظر و دغدغه مقام معظم رهبری در بعد اقتصادی است. اهمیت موضوعات اقتصادی در این چند سال اخیر را میتوان در «تحولات درون کشور» و «تحولات در عرصهی بینالمللی» عنوان کرد. در ادامه مهمترین دلایل نامگذاری این 5 سال با موضوعات اقتصادی را میتوان به صورت ذیل مطرح نمود:
تحولات در درون کشور:
- ابلاغ سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی
- ورود نیروی کار فراوان و جوان به بازار کار
- لزوم سرمایهگذاری در بسیاری از صنایع داخلی
- تغییر نیازها و الگوی مصرفی در کشور
- تورم موجود در کشور که ریشهی بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور میباشد
- لزوم مبارزه با فساد و رانت (به خصوص در اقتصاد) در کشور
تحولات در خارج از کشور:
- مسأله تحریمهای غرب و اتحادیهی اروپا علیه کشور
- وقوع بحرانهای فراگیر اقتصادی در غرب و سرایت آن به اقتصاد دیگر نقاط دنیا
- اقتصاد کشورهای همسایه و رقیب ایران (مانند ترکیه، عربستان، امارات متحده عربی) در دستیابی به اهداف مشخص شده در سند چشم انداز
نامگذاری در واقع يك نشانه گذاری و سياستگذاری است كه با توجه به شرايط موجود كشور نشان دهنده اهميت مبحث توليد و صيانت از سرمايههای داخلی در جهت رشد و توسعه كشور است. اما رسيدن به اين هدف مهم و متعالی مستلزم ملزومات است كه نيازمند توجه جدی دولتمردان بعنوان مجريان اقتصاد كلان كشور و نيز قوه مقننه بعنوان سياست گذار و قوه قضاييه بعنوان ضابط نظام در عرصه حمايت از فعاليتهای سالم اقتصادی است. از طرف دیگر تولید کنندهگان، کارگران و مصرف کننده گان نیز جزء مخاطبان اصلی نامگذاری سال محسوب میشوند که میتوانند با تولیدات مرغوب و مصرف منطقی در تحقق شعار سال نقش محوری ایفا نمایند.
تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی
قوه مجريه (دولت)
- حمايت از توليد و توليد كنندگان از طريق اختصاص يارانه ها و سياستهای تشويقی
- اصلاح و بهبود فرايند سرمايهگذاری از طريق حذف مراحل زايد جهت تسريع و تسهيل
- جلوگيری از توليد كالاهای نامرغوب و نامطلوب كه باعث كاهش اعتماد به توليد ملی میشود
- حمايت و پشتيبانی جهت صدور كالاهای ساخت داخل به ساير كشورها
- اجرای صحيح و دقيق اصل 44 قانون اساسی
- شناسايی وظايف تصدی گری در بخش دولتی و برون سپاری آنها به بخش غيردولتی
- ايجاد محدوديت ها از جمله افزايش تعرفه ها و عوارض گمركی برای واردات كالاهای مشابه ايرانی
- عدم استفاده و عدم خريد كالاهای خارجی كه مشابه ايرانی دارد در كليه دستگاه های اجرايی
- فرهنگ سازی و ترويج استفاده و خريد از كالاهای ايرانی و پرهيز استفاده از كالاهای خارجی
قوه مقننه (مجلس)
- احصاء، شناسايی و حذف قوانين دست و پاگير و نادرست در حوزه كار و توليد
- اصلاح و تجديد نظر در قوانين و مقررات مرتبط با توليد، كار و سرمايه گذاری
- تصويب قوانين و مقررات لازم برای امتناع از ورود كالاهای خارجی غير ضروری
- وضع قوانين و مقررات كه باعث تسهيل در فضای كسب و كار می شوند.
- نظارت بر حسن اجرای قوانين و مقررات مرتبط با توليد، كار و سرمايه گذاری و …
قوه قضائيه:
- حمايت و پشتيبانی از فعاليتهای سالم اقتصادی
- برخورد قاطع با فعاليت های غيرسالم اقتصادی و مبارزه با فساد و رانت اقتصادی
- برخورد قانونی و قاطع با قاچاق كالا و …
- همكاری با قوای ديگری در جهت حمايت از توليد ملی، كار و سرمايه گذاری
توليد كنندگان :
- رعايت دقيق استانداردهای لازم در توليد كالاها و خدمات مرغوب و مطلوب
- توليد برای صادرات نه فقط برای بازارهای داخلی
- بهره گيری از فناوريها و تكنولوژی های نوين در توليد كالاها
- افزايش مهارتها و دانش فنی كارگران برای توليد كالاهای با كيفيت
- توجه و عنايت همزمان به كميت و كيفيت كالاهای توليدی
- توجه به نيازها وخواست های مشتريان در توليد كالاها از طريق بازاريابی داخلی و خارجی
- افزايش و ارتقای بهره وری كل عوامل توليد (نيروی كار، سرمايه و… )
- رقابت در سطح جهانی برای توليد كالاهای با كيفيت و با قيمت تمام شده پايين
- ارتباط با دانشگاه وموسسات پژوهشی و بهره گيری از مخترعات و مبتكران و نخبگان برای توليد
- عنايت بيشتر به بسته بندی صحيح و توزيع مناسب پس از توليد كالاهای با كيفيت
مصرف كنندگان (مردم)
- اجتناب از مصرف كالاهای خارجی كه مشابه توليد داخلق هستند.
- درست و منطقي كردن مصارف از طريق اصلاح الگوها و كردارهای مصرفی
- پرهيز از اسراف و تبذير در استفاده از كالا و خدمات
- ترويج استفاده از كالاهای ايران به عنوان سرباز ايرانی در جنگ اقتصادی
- سوق دادن پس اندازها به سمت و سوی توليد
تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی
مدآوری با هدف حمایت از تولیدکننده و کارآفرین داخلی شروع میکند!
ما پل ارتباطی دو سویه بین مصرف کننده و تولید کننده خواهیم شد؛ پس از سال ها صرف عمر و جوانی و تجربه اندوزی در بخش تولید در کشور و شناخت معضلات و عارضه یابی در این حوضه بر آن شدیم تا با ترمیم پل شکسته میان مصرف کننده حامی بخش تولید و کارآفرینی کشور به صورت ایجاد شبکه فروش برای کالاهای ایرانی و همچنین حذف واسطه بازی و کوتاه کردن دست دلالان و انتخاب بهترین محصولات و معرفی بهترین برندهای داخلی به مصرف کنندگانف همچنین انتقال پیشنهادات مصرف کنندگان به بخش تولید مدآوری را راه اندازی می کنیم.
اولین دیدگاه را ثبت کنید