انواع چای، محبوب ترین نوشیدنی در جهان

mr modavari
31 جولای, 2023
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

آشنایی با انواع چای، محبوب ترین نوشیدنی در جهان

معرفی انواع چای، محبوب ترین نوشیدنی در جهان، همانطور که می دانید چای در سراسر جهان به سه شکل چاي سیاه، چای سبز و چای سفید عرضه می‌شود، مشخص شده است که از نظر میزان تاثیر آنتی اکسیدان چای خاصیت ضد سرطانی دارد، دو فنجان چای با 20 لیوان آب سیب یا 4 لیوان آب پرتقال برابري می‌کند. با مدآوری همراه باشید.

عصاره چاي حاوي موادی چون کاتچین ها و بسیاری ترکیبات مفید دیگر است که طبق مقالات علمی متعددی میتوانند منجر به کاهش احتمال ایجاد سرطان و بیماری های قلبی عروقی شود. همچنین پلی فنل موجود در چاي در قوي تر شدن دیواره هاي عروق و همچنین تنظیم قدرت انتقال دهندگی عروق نقش دارد.

همچنین وجود فلوراید در چای باعث محافظت از دندان ها می شود. نتایج اخیر منتشر شده آزمایشات پزشکی نشان می دهد مصرف روزانه پنج فنجان چاي باعث کاهش کلسترل بدن میشود.

بدون شک، چای یکی از پرطرفدارترین و محبوب­ترین نوشیدنی­های جهان است. نوشیدنی ای که آرامش­بخش و همراه لحظات خوش ماست. با این وجود دغدغه بسیاری از افراد انتخاب چای خوب و با کیفت است.

انواع چای، محبوب ترین نوشیدنی در جهان

چگونگی دم کردن چاي سیاه

قبل از انجام هر کاری برای داشتن یک چای خوشرنگ و خوشدم به باید یک قوری مناسب انتخاب کنیم،جنس قوری تاثیر مستقیمی روی طعم چای دارد. شاید باور نکنید اما برخی از ظروف باعث می شوند تا چای بیش از اندازه دم کشیده و کهنه یا جوشیده شود. که در نتیجه طعم و عطر خود را از دست می دهد. جنس های مختلف قوری، مزایا و معایبی دارندکه به آنها اشاره ای میکنیم.

برای دیدن رنگ چای قوری شیشه ای بسیارمناسب است.، این قوری درسته رنگ چای را به ما نشان میدهد و ما لذت میبریم اما گرما را در خود نگه نمی دارد و موجب سرد شدن سریع چای میشود،پس برای مصرف کوتاه مدت قوری شیشه ای میتواند گزینه مناسبی باشد.

چای سیاه در قوری چینی

چای سیاه در قوری چینی مزه و رنگ به خوبی به خود نمیگیرد، همچنین قوری چینی از سرامیک نازک تر است،و قادر نیست برای مدت طولانی گرما را در خود حفظ کند. این قوری ها برای چای های سبک مانند، چای سفید یا چای سبز مناسب هستند و کمتر برای چای های سبز یا دمنوش ها مورد استفاده قرار می گیرند.

قوری ها سفالی به خوبی گرما را در خود نگه می دارند اما از آن جا که سریع بو و مزه محتویات خود را جذب می کنند، بهتر است از قوری های سفالی فقط برای یک نوع چای از آن استفاده شود. قوری چدنی که برای زمان بسیار طولانی چای را گرم نگه میدارد،اما ممکن است چای خیلی سریع بوی کهنگی گرفته و طعم جوشیده بگیرید.

بعد از انتخاب قوری به انتخاب چای مناسب میرسیم، برای یک فنجان چای، یک قاشق چایخوری چای خشک لازم است. بسیاری از قوری ها، تفاله گیر در خود دارند، اما می توانید از کیسه های مخصوص چای یا نمونه های فلزی که جداگانه در فروشگاه ها موجود است، استفاده کنید.

چای را همیشه درون ظرفی که هوا به داخل آن نفوذ نمی کند، نگهداری کنید. یادتان باشد که چای را باید در دمای اتاق نگهداری نمایید. نمونه های مختلف چای،مانند چای سفید که خوش طعم، سبک، کم چگال، کافئین داراست،چای سبز که طعم ترکیبی، گیاهی اما کافئین دار، گونه های مختلف از سبک تا تلخ چای سیاه غلیظ وتلخ که میتوان طعم آن را با شیر، قند، عسل، لیمو یا شیرین کننده ها متعادل کرد.

چای اولانگ مزه دودی، تهیه شده از گل ها و کافئین دار · نوعی چای چینی که پیش از خشک کردن قدری تخمیر شده است · روبیوز :چای قرمز، طعم سبک، برای خوش طعم کردن آن از کارامل یا وانیل استفاده می کنند. بدون کافئین گیاهی این دمنوش ها از انواع گیاهان و گل های خشک تهیه می شوند و انواع سبک و سنگین با عطر و مزه های گوناگون دارند.

آب رابه درجه جوش برسانید جوشاندن آب و کیفیت آب برای تهیه چای اهمیت بسیار بالایی دارند، آب را پس از جوشیدن به مدت ٢ تا ٣ دقیقه کنار بگذارید تا املاح آن ته نشین شوند، سپس چای را با آن دم کنید. وجود اکسیژن در آب بسیار مهم است زیرا موجب می شود تا برگ های چای رنگ و عطر خود را بهتر پس بدهند.

بنابراین آب های معدنی می توانند بهترین گزینه برای این امر محسوب شوند. دما برای گونه های مختلف چای، دماهای مختلفی بیان شده است،به طور مثال، برای چای سیاه، آب باید دست کم تا دمای ٩٠ درجه سانتی گرادی داغ شود. اما برای چای های سبک تر همانند چای سفید یا سبز، آبی با دمای ٨٠ درجه سانتی گراد نیز کفایت می کند.

چاي تا پیش از 2 دقیقه از دم کشیدن اثر محرك دارد اما پس از این مدت بتدریج از خاصیت محرك بودن آن کاسته شده و به خاصیت آرام بخشی آن افزوده میگردد. پس از گذشت 5 دقیقه از دم کشیدن چاي کاملا به یک آرام بخش تبدیل میشود، بهتر است طولانی تر از 5 دقیقه نشود زیرا پس ازآن تانین چاي بتدریج آزاد شده و اثر محرك کافئین را خنثی و طعم چاي را نیز تلخ می کند.

مصرف چاي باعث تسریع حرکات تنفسی ، بهبود در گردش خون ، رفع خواب آلودگی ، احساس تجدید نیرو ، تقویت نیروي فکري ، گوارش بهتر غذا و تعریق میشود از این رو چاي را هنگام خستگی ، ضعف عصبی ، میگرن ، بیماريهاي قلبی و آسم میتوان تجویز نمود.

چاي ممکن است در کاهش خطر برخی بیماریهاي مزمن عمده مثل سکته ، حمله قلبی و بعضی سرطانها مفید باشد، این مطلب را دکتر جان وایسبرگر ، عضو بلند پایه موسسه بهداشت امریکا ، واقع در یک مرکز تحقیقاتی در نیویورك اعلام میکند.
همچنین نوشیدن چاي میتواند از پوسیدگی دندانها جلوگیري کند، و این امر خبر بسیار خوبی براي تمام مردم دنیا محسوب میشود ، چرا که چاي پس از آب پر مصرفترین نوشیدنی در دنیاست و روزانه یک میلیارد فنجان چاي در دنیا نوشیده میشود.

آیا میدانستید که همین چای سیاهی که هر روز میل می کنید دارای فواید بسیار زیادی است، دو فنجان چای به اندازه پنج وعده سبزی، آنتی اكسیدان دارد. متخصصان معتقدند كه به لحاظ تحویل آنتی اكسیدان‌ها، دو فنجان چای معادل پنج نوبت مصرف سبزیجات یا دو عدد سیب حاوی آنتی اكسیدان‌ها است.

مزایای چای به طور چشمگیری به خاطر محتوای فلاوونوئید آن است. فلاوونوئیدها در واقع محتویات آنتی اكسیدانی هستند كه با بیماری‌های قلبی ـ عروقی تعامل دارند. هر یك فنجان چای بین 150 تا 200 میلی‌گرم فلاوونوئید دارد. علاوه بر این‌ها میزان فلاوونوئید موجود در چای سیاه درست به همان اندازه چای سبز است.

ترکیبات تشکیل دهنده چاي

تیوفیلین این ماده ساختاري همچون کافئین دارد که هم در چاي سبز و هم سیاه موجود می باشد. اثرات آن در بدن عبارت است از : شل کردن عضلات نایژه هاي ریه، افزایش جریان خون کلیه ها، افزایش انقباض پذیري و کارایی عضلات قلب، افزایش ضربان قلب، کاهش فشار خون و اثرات ضد التهابی .

تانین یک پلی فنول تلخ مزه میباشد. که اثر آن در بدن آرام بخشی سیستم عصبی مرکزي انسان میباشد. یک عیب تانن این است که از جذب مواد معدنی به ویژه آهن ممانعت میکند، تیانین در چاي چندین آمینو اسید وجود دارد اما بیشترین میزان اسید آمینه چاي را تیانین تشکیل میدهد. عمده طعم چاي به خاطر وجود همین ماده است .

کاتچین این ماده بسیار مفید بوده و براي سلامتی بسیار سودمند است. کاتچین در چاي سبز و سیاه وجود داشته اما میزان آن در چاي سبز بیشتر میباشد. اثرات آن عبارتند ازضد سرطان ، کاهش دهنده کلسترول خون، یک آنتی بیوتیک و آنتی ویروس قوي، جلوگیري از افزایش یافتن فشار خون و جلوگیري از افزایش یافتن قند خون .

ویتامین E که براي بدن بسیار مفید است. ویتامین C کاهش دهنده استرس بوده و علایم سرماخوردگی را نیز تقلیل میدهد. ویتامین های ب کمپلکس به متابولیسم کربوهیدرات ها کمک میکند،فلوراید و فلووانوئید لوراید در استحکام دندان و فلووانوئید از ایجاد بوي بد دهان پیشگیري کرده و همچنین دیواره عروق خونی را تحکیم میکند .

با چند مدل چای آشنا شویم

چای هل هل گیاهی است که در مناطق گرم می روید، هل محصول هندوستان است، و حدود ۸۰ درصد هل مصرفی دنیا از هندوستان تامین می شود. هل بسیار خوش عطر است،و اثر گرمابخش و اشتهاآوردارد،به همین دلیل این دانه را به یکی از بهترین طعم دهنده ها برای انواع نوشیدنی، دسر و شیرینی تبدیل کرده است.

در هندوستان، خاورمیانه، اروپا و آمریکای لاتین، این ادویه روغنی برای تهیه انواع نان ، کیک و شیرینی ها و همچنین چای و قهوه به کار می رود، دانه های هل به دلیل خواص گرمابخشی که دارد معده و روده ها را تقویت می کنند، هل اشتها را تحریک می کند و عمل هضم غذا را بهبود می بخشد.

هل چنان که ذکر شد خواص گرمابخش و انرژی زا دارد از این رو به بهبود روحیه و بازیابی انرژی و توان از دست رفته کمک می کند، اضطراب و نگرانی را کاهش می دهد و در رفع افسردگی موثر است.هل باعث خوشبو شدن دهان میشود.

چای سبز

چای سبز یکی از بهترین و مفید ترین نوشیدنی های روی زمین چای سبزاست. دلیلی که باعث میشود چای سبز خواص متفاوتی از دیگر انواع چای داشته باشد نوع فرآوری آن است. چای سیاه کاملا تخمیر می شود در صورتی که چای سبز نسبت به چای سیاه مقدار آنتی اکسیدان و فلانویید بیشتری دارد. یکی از بهترین و مفید ترین نوشیدنی های روی زمین است.

همین امر باعث میشود که چای سبز نسبت به چای سیاه مقدار آنتی اکسیدان و فلانویید بیشتری داشته باشد. چای سبز حاوی فلاونوئیدی به نام اپی کالوکاتچین است. این ماده ضد سرطان دارای خاصیت آنتی اکسیدان معادل 100 برابر ویتامین ث و 25 برابر ویتامین E است، همچنین چای سبز دارای خواص ضد باکتری نیز می باشد.

نعنا از گیاهان معطر و سبزیجات بسیار شبیه پونه است. نعنا به دلیل رایحه قوی و طعم تند و مطبوع از دیرباز در پخت و پز، صنعت داروسازی و طب سنتی به صورت نعنا تازه و خشک، عرق نعنا، روغن و چای و دمنوش نعنا استفاده می شده است.
از خواص دارویی نعنا می توان به درمان تهوع، افسردگی، سردرد، گلو درد و برونشیت، اختلالات حافظه و استرس اشاره کرد.

نعناع همچنین برای تسکین انواع درد و عفونت و التهاب مفید بوده و به سلامت مغز، چشم و سیستم گوارش کمک می کند. ما برای روز های سرد سال مخصوصا برای کسانی که دچار سرماخوردگی و گلو درد هستند چای نعناع را پیشنهاد می کنیم .

چای ماسالا

چای ماسالا که به نام چای مصالح هم شناخته می شود، نوعی چای هندی است که از ترکیب چای سیاه با شیر و ادویه جات شامل دارچین، بادیان ختایی یا انیسون ستاره ای، رازیانه، فلفل سیاه، جوز هندی و میخک تهیه می شود،طبع این چای بشدت گرم است به همین دلیل برای درمان آرتروز،روماتیسم و بیماری های مفصلی استفاده میشود.

علاوه بر این از چای ماسالا لاغری و کاهش وزن ،درمان سرماخوردگی،کنترل فشار خون، کلسترول ،دیابت و قند خون، درمان عفونت معده، زخم معده، نفخ ،درمان تهوع در دوران بارداری ،پیشگیری و درمان سرطان استفاده میشود.
چای زعفرانی که در دو نوع چای سبز زعفرانی و چای سیاه زعفرانی به بازار عرضه میشود، این محصول تهیه شده از مرغوب ترین زعفران ایرانی به همراه چای سیاه و چای سبز است. زعفران خواص دارویی زیادی دارد که می توان به خاصیت ضد افسردگی، تسکین دردهای شکمی ، تسکین دردهای دوره قاعدگی، کمک به سلامت قلب و پیشگیری از سرطان اشاره کرد.

چای کوهی با نام علمی در نقاط مختلف ایران، اسامی گوناگونی مانند چای چوپان، چای پشمی، گل کوفته، سنبله‌ی زیبا، چای کوهی، گل کوو، توکلیجه، کرک گربه، کُلکِنَه و پپوک دارد. ساقه‌های این چای کرک دار است و دارای گل‌های صورتی، ارغوانی و گاه سفید است. چای کوهی بیشتر در مناطق کوهستانی و هم‌چنین در میان مزرعه‌ها رشد می‌کند.

گیاه چای کوهی یه گیاه بومی کشور ایران است. این گیاه در طب سنتی گیاه بسیار ارزشمندی محسوب میشود، خاصیت دارویی دارد، طبع چای کوهی گرم و خشکه و یه نوشیدنی بسیار عالی برای ایام سرد و مرطوب سال بحساب میاد. البته چای کوهی به هوای معتدل کوهستانی نیاز داره و هرجایی رشد پیدا نمی‌کنه.

چای کوهی، هزاران سال است که توسط مردم یونان مورداستفاده قرار می‌گیرد. پدرعلم پزشکی و فیلسوف باستانیِ یونان، تأثیر مثبت نوشیدن چای کوهی را بر روی سیستم تنفسی و ایمنی بدن انسان تشخیص داده بود. این چای گیاهی، در اروپا و آمریکا نیز از قرن‌ها پیش شناخته‌شده است.

چای سیاه با ترنج چای سیاه همراه با ترنج، ترکیبی از چای سیاه و عصاره میوه ترنج است. ترنج نوعی مرکبات گلابی شکل است و ترکیبی از لیمو و پرتقال، که به دلیل خواص دارویی زیادش، بسیار مشهور است. عصاره این میوه علاوه بر متعادل کردن طعم تلخ چای سیاه، این نوشیدنی را به معجونی برای کاهش وزن و سلامت دهان و دندان تبدیل کرده و به عنوان یک مسکن خوب در برابر استرس نیز مفید است.

چای سیاه

چای سیاه با لیمو راهی دیگر برای متعادل کردن عطر و طعم شدید چای سیاه، افزودن چند قطره آب لیمو به این نوشیدنی است. می‌توان بسته های چای آماده به همراه لیمو را خریداری کرد، یا سادگی چند قطره آب لیمو را در فنجان چای خود اضافه کرد. از مزایای چای با لیمو، می توان به افزایش جذب آهن، سم زدایی و کنترل وزن اشاره کرد. این چای همچنین برای بهبود گلو درد و تقویت ایمنی مفید است؛ زیرا با آزاد کردن رادیکال های بدن، مانع از انتشار ویروس می شود.

چای سبز با گل یاس این نوشیدنی بی‌نظیر، همان چای سبز است که با عصاره گل یاس طعم دار شده است. علاوه بر عطر فوق‌العاده ای که عصاره یاس به چاس سبز اضافه می کند، این نوشیدنی از نظر مزایای فوق‌العاده‌ی آن برای سلامتی نیز دارای ارزش است. چای سبز با یاس، درد و التهاب آرتروز را تسکین می دهد ، فشار خون را تثبیت می کند، استرس و اضطراب را کاهش می دهد و به افرادی که از افسردگی رنج می برند، کمک می کند.

چای سبز با لیمو می‌توان چند قطره آب لیمو تازه به چای سبز خود اضافه کنید، یا این مخلوط را بصورت آماده از فروشگاه خریداری کنید. پیشنهاد می‌کنیم که طعم باطراوت و نیروبخش چای سبز لیمو را از دست ندهید. طبق تحقیقات انجام گرفته آب مرکبات، خاصیت آنتی اکسیدانی چای سبز را تقویت کرده و باعث جذب بیشتر آ‌نها، با سرعتی بیشتر در بدن می‌شود. نوشیدن هر روزه ی یک فنجان چای سبز لیمو، به کاهش وزن کمک کرده و سرماخوردگی را بهبود می‌بخشد.

دمنوش به که به سیب زرین مشهور است طبعی سرد و خشک دارد و برای گرم مزاجان بسیار مطلوب می باشد. عطر و طعمش بالاست و توانایی رفع التهابی بالایی دارد. دمنوش آن به تنهایی هم قابل استفاده است. کلسترول را پایین آورده و اگر دمنوش آن (برای سرد مزاجان) مناسب نبود می توان با عسل مصرف گردد. میوه ی خشک به، با ترکیبات گیاهی مغذی باعث رفع حالت تهوع و همچنین استفراغ های شدید میشود. این خاصیت به آنتی اکسیدان های موجود در به و دمنوش آن بر می گردد.

دمنوش به و سیب، یک دمنوش مناسب برای انواع ذائقه هاست، که محبوبیت خاصی در پذیرایی از مهمانان دارد. طعمش خوش گوار و خاصیتش زبانزد است. نوشیدن و مصرف آن منعی ندارد. البته نه طبع سیب (بسیار) گرم است و نه طبع میوه ی به (بسیار) سرد است. در هر صورت سیب و میوه ی به، می توانند مصلح یگدیگر باشند.

چای ترش، از گلهای تازه یا خشک شده گیاه هیبیسکوس تهیه می‌شود. چایی بسیار بی‌نظیر و جذاب است که در اغلب رستوران پیدا خواهید کرد. این چای علاوه بر کاهش کلسترول و تنظیم فشار خون، سلامت کبد را تضمین کرده و متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد. این چای می تواند گرم نیز صرف شود، اما نوشیدن آن بصورت سرد، طعم و مزه بهتری دارد.

چای عسل و زنجبیل نوشیدن چای زنجبیل به شما کمک می کند تا از شر سرماخوردگی، آنفولانزا، سردرد، درد مفاصل یا استرس خلاص شوید. به سادگی، مقداری زنجبیل تازه خرد شده را به آب اضافه کرده و آن را بجوشانید. عسل (و مقداری آب لیمو برای متعادل کردن مزه نوشیدنی) اضافه کنید و آن را بصورت گرم، صرف کنید.

چای میوه ای

چای میوه ای زمستانی با سرد شدن هوا، یک فنجان چای میوه ای زمستانی، مانند هیچ چیز دیگری، نمی‌تواند گرما و حس خوب و دلنشین را برایتان فراهم کند. همانطور که از اسم آن مشخص است، فرمول ثابت و مشخصی برای تهیه این چای وجود ندارد. دوستداران چای و تولیدکنندگان کارخانه ها، این چای ها را به دلخواه خود و به روش های مختلفی تولید می کنند.

به طور معمول، یک فنجان چای میوه ای زمستانی شامل عصاره یا میوه هایی مانند سیب، انگور، کیوی، پرتقال و یک عسل برای شیرین شدن آن می‌باشد. اگر عاشق نوشیدن یک چای بی‌نظیر هستید، توصیه می‌کنیم در زمان برگزاری فستیوال چای به کشور چین سفر کرده تا با عطر و طعم بی‌نظیر انواع مختلف چای، دیوانه‌وار غرق در لذت شوید. همچنین می‌توانید با دم کردن یک فنجان چای، سلامتی خود را بهبود بخشید.

چای ماچا ماچا نوعی چای سبز پودری است که در ژاپن رایج است. می توان آن را به تنهایی در هنگام هم زدن با آب مصرف کرد و همچنین می توان آن را به لاته، اسموتی و محصولات پخته شده اضافه کرد. ماچا طعمی ملایم و غنی با نت‌های اومامی و فقط کمی تلخی دارد.

پودر چای سبز اولین بار در چین در زمان سلسله تانگ تولید شد. در قرن دوازدهم، راهبان چینی هم بودیسم و هم ماچا را به ژاپن آوردند. استفاده رسمی از ماچا توسط راهبان ژاپنی به سرعت رشد کرد و در قرن پانزدهم، محبوبیت آن به طبقات بالای ژاپن گسترش یافت. طی قرن‌ها، یک مراسم چای پیچیده پیرامون ماچا ایجاد شد. امروزه، ماچا در درجه اول با ژاپن مرتبط است و دارای تاریخ غنی و اهمیت فرهنگی در داخل این کشور است.

چای رویبوس این نوع چای از گیاهی در آفریقای جنوبی تهیه می شود. این چای گاهی به عنوان چای قرمز یا چای بوته ای قرمز نیز شناخته می شوند و به طور طبیعی فاقد کافئین هستند. رویبوس بدن کاملی شبیه به چای سیاه دارد که آن را برای افرادی که از چای سیاه لذت می برند اما به دنبال پرهیز از کافئین هستند، گزینه خوبی است.

شیرینی طبیعی دلپذیری دارد و وقتی به تنهایی یا همراه با پاشیدن شیر مصرف شود خوشمزه است. رویبوس را می‌توان با سایر مواد ترکیب کرد تا ترکیب‌های طعم‌دار ایجاد شود.

چای آویش

چای آویش آویشن حاوی اسیدهای چرب امگا 3 و دیگر ترکیبات مفید است و مصرف منظم آن برای عملکرد خوب مغز، کلیه ها و قلب مفید است. همچنین برخی مولکول های موجود در آویشن نیز اثراتی در مقابله با برخی سرطان ها دارند.

اسانس های گیاهی آویشن خواص خلط آوری دارند و به همین دلیل به تمیزی و باز کردن برونش ها کمک می کنند، در نهایت اینکه آویشن برای مقابله و پیشگیری از مشکلاتی مانند التهاب لثه، لارنژیت، آسم، عفونت ها و زخم های گلو و التهاب دهان نیز مفید بوده و ضدویروس، ضدانگل و ضدعفونی کننده است.

چای بهارنارنج از گل و شکوفه نارنج به دست می‌آید. در مصارف طب سنتی، بسیار پر کاربرد است. گل بهار نارنج از عطر خاصی برخوردار هست بسیار خوشبو و محال است کسی از این رایحه خوشایند خشنود نشود. از نظر طعم کمی تلخ مزه است و برای همین است که در زمان دم کردن بهتر است با کمی عسل میل شود.

خواص بی نظیر چای بهارنارنج آرامش بخش و تسکین‌دهنده اعصاب، برطرف‌کننده امراض گوارشی، تسکین‌دهنده قلب و تقویت سیستم ایمنی، درخشندگی و لطافت دهندگی پوست، برطرف‌کننده اختلال خواب،تسکین دردهای میگرنی و سردرد،جلوگیری از حملات قلبی و تپش قلب وبرطرف‌کننده یبوست‌های مزمن

چای دارچین

چای دارچین چای دارچین به طور کلی یک سری خواص و فواید دارد که به صورت کلی می باشد، از جمله مهمترین آنها می توان به خاصیت ضد میکروب بودن آن اشاره کرد، وقتی شما به غذایی دارچین میزنید به طور ناخوآگاه از خراب شدن و فساد آن کمی جلوگیری میکنید، احتمالاً نام آنتی اکسیدان را نیز بارها شنیده اید، ماده ای با خاصیت شگفت انگیز که از ایجاد رادیکاهای آزاد در بدن جلوگیری میکند.

چای دارچین به کاهش استرس و به هضم غذا کمک زیادی میکند، به طور کلی وقتی شما از لحاظ آرامش روانی با مشکل رو به رو شوید از لحاظ گوارشی نیز با مشکلاتی همراه می شوید، چای دارچین می تواند نقش بسیار موثری در میزان استرس، افسردگی و مشکلات روحی ایفا کند،همچنین دربهبود گردش خون و سلامت قلب هم نقش به سزایی دارد.

همچنین چای دارچین قادر به تقویت اندام های گوارشی داخل بدن شما می باشد و می تواند مسائل و مشکلات گوارشی یا درد معده شما را تسکین دهد. به همین خاطر توصیه می شود بعد از صرف یک وعده سنگین غذایی به فر نوشیدن یک فنجان چای دارچین باشید.

به کودکان چای بدهیم یا ندهیم

اگر فکر می‌کنید که کودکان نوپا هم مثل بزرگسالان می‌توانند با نوشیدن چای از مزایای مشابهی بهره‌مند شوند،در بسیاری از خانواده‌ها، رسم بر این است که به کودک نوپا، چای می‌دهند. در واقع این باور وجود دارد که چای می‌تواند به هاضمه بچه کمک کرده، کارکرد سیستم ایمنی او را افزایش دهد و با بیماری‌های فصلی مبارزه کند.

حتی افزودن مقداری شیر یا خوردن بیسکوئیت با چای هم باعث از بین رفتن تأثیرات منفی چای بر کودکان نخواهد شد. آیا چای برای کودکان نوپا یا خردسال مضر است،چای، یک نوشیدنی برای بزرگسلان است. در کودکان نوپا و یا حتی خردسال، ماده واکنش‌پذیر موجود در چای باعث مختل شدن روند جذب کلسیم شده و همین مسئله منجر به سوء‌مصرف کلسیم خواهد شد.

مصرف مداوم چای در کودکان خردسال می‌تواند بر سیستم مغزی، عضلانی، عصبی و ساختار بدن آنها تأثیر بگذارد. برخی از عوارض جانبی مصرف چای در سنین پائین عبارت است ازکم شدن چگالی استخوان ،بدن‌درد خصوصا در اندام‌های پائینی بدن ،عدم تمرکز که منجر به حساسیت زیاد و اختلالات رفتاری خواهد شد،کم شدن مقاومت عضلانی پس بهتر است چای به کودکان داده نشود.

سخن پایانی

بعد از آب، چای پرمصرف ترین نوشیدنی در کل جهان است. انواع چای ها یکی از قدیمی ترین نوشیدنی های روی کره زمین است و از خیساندن برگ های خشک شده در آب تهیه می شود. بسیاری از مردم نوشیدن چای را به جای قهوه انتخاب می کنند، زیرا ترکیبات خاصی بدون همان سطح کافئین دارد و باعث ایجاد طراوت است. ایرانیان نیز که یکی از برترین تولید کننده چای سیاه و سبز هستند در جهان جایگاه ویژه ای دارند.

انواع چای در کشورهای دیگر به صورت نوشیدنی لوکس محسوب می شود، اما در ایران چای بعنوان یک نوشیدنی متداول است. نتیجه این موضوع نهایتا باعث استفاده بی رویه و بدون توجه به کیفیت شده که روی آن تامل کرد. همچنین به دلیل تقاضای بازار تولیدکنندگانی نیز محصولاتی با درجه کیفی پایین ارائه می دهند که باید دقت لازم از سوی مشتریان در خرید این نوع محصولات مورد توجه قرار گیرد.

این دو موضوع طرح شده و موضوعات دیگر الزامی بودن شناخت چای مرغوب را بیش از پیش نشان می دهد که تضمین کننده خرید مناسب است.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.