بهترین سوغات شیراز چیست؟

mr modavari
6 آگوست, 2023
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

بهترین سوغات شیراز چیست؟

بهترین سوغات شیراز چیست؟ شهر زیبای شیراز از دیرباز با شعر و ادب و هنر آمیخته شده است، جذابیت این شهر تنها به وجود شاعران شیرین سخنی همچون سعدی و حافظ خلاصه نمی شود . حال با سفر به شیراز شهرنارنج و ترنج و پس از گشت و گذار در اماکن تاریخی و دیدنی این شهر، قصدمان این است که شما را باسوغاتی های بی نظیر آن آشنا کنیم.

سوغات های لذیذ شیرازی

معرفی سوغات شیراز را با دسرها و خوردنی‌های لذیذش شروع می‌کنیم هر شخص حداقل باید یک بار درطول عمرش طعم تمام خوراکی‌ها و غذاهای شهرهای مختلف را تجربه کند.

فالوده شیرازی خوشمزه ترین سوغات شیراز

یک شیراز است و یک فالوده شیرازی! فالوده شیرازی یکی از معروف‌ ترین سوغاتی این شهر است و کمتر کسی پیدا می‌شود که فالوده شیرازی را امتحان کرده و دوست نداشته باشد. این خوراکی خوشمزه را می‌توانید در کنار بستنی یا عرقیجات متنوع نوش‌جان کرده و لذت آن را دوچندان کنید.

راز و رمز طعم متفاوت فالوده شیرازی، استفاده از چاشنی های اورگانیک و فوق العاده مانند شربت آلبالو، آبلیموی تازه و آب‌شاتوت و عرق‌های گیاهی مانند نسترن وگلاب است که این ترکیبات هر کدام به تنهایی طعمی همچون،طعم بهشت به فالوده شیرازی می دهد.

بهتر است بدانید علاوه بر اینکه در شیراز می‌توانید بهترین فالوده‌ها را نوش جان کنید، می‌توانید آن را به‌صورت خشک ‌شده خریداری و به‌عنوان سوغات شیراز هدیه بدهید.

در ضمن این را در نظر داشته باشیم که این فالوده با فالوده شهرهایی چون یزد،کرمان و برخی از شهرهای خراسان تفاوت دارد.
برای مثال در برخی شهرهای خراسان، مخلوط یخ‌زده نشاسته ،گلاب و شکر را رنده می‌کنند و در برخی شهرها مثل کرمان نیز آن را به قطعاتی شبیه به دانه نخود برش می‌زنند و همراه با یخ و شربت میل می‌کنند. این قطعات در شربت شناور هستند. همین موضوع باعث تفاوت فالوده شیرازی با سایر شهرهای ایران شده است.

بهترین سوغات شیراز چیست؟

حلوا کاسه ای

خوراکی خوشمزه دیگر که می‌توانید به‌عنوان سوغات شیراز بخرید، حلوا کاسه‌ای شیرازی است. ممکن است. همان طور که از نام این نوع حلوا بر می‌آید، آن را در کاسه‌های کوچک می‌ریزند واغلب پس از غذاهای محلی این حلوا را به عنوان دسر سرو می‌کنند.همچنین ازحلوا کاسه ای در مهمانی ها برای پذیرایی استفاده می شود. حلوا کاسه‌ای شیرازی از آرد برنج، شکر، آب، زعفران، گلاب و روغن تهیه می‌شود. با این حساب باید حواستان به تاریخ انقضای سوغاتتان باشد و اگر سفرتان همچنان ادامه دارد، بهتر است در زمان بازگشت از سفر این سوغات را خریداری کنید.

البته به غیر از حلواکاسه‌ای، حلوای خارک هم در این شهر پیدا می‌شود که رنگی تیره دارد و ماده اصلی آن خرمای خارک است. اگر خرمای خارک را خورده باشید می‌دانید که طعمی گس و عجیب دارد. به همین خاطرهم این حلوا کمی گس است. در این حلوا از شکر استفاده نمی‌شود و ماده اصلی آن همین خرما است و مانند همین خرما، ماندگاری نسبتاً طولانی دارد. با این اوصاف، این یکی حلوا را که بیشتر هم در جهرم طبخ می‌شود، می‌توانید به‌عنوان سوغات با خودتان ببرید. فقط یادتان باشد که محل نگهداری‌اش خشک و خنک باشد که طعمه حشرات نشود.

مسقطی سوغات شیراز

مسقطی، خوش‌خوراک‌ترین سوغات شهر شیراز است که به علت ارزش غذایی بالایی که دارد طرفدارهای زیادی به خود اختصاص داده است.

ترکیبات این مسقطی خوشمزه شامل نشاسته، آب، روغن و شکرمی باشد که با خلال بادام و پسته تزیین می‌شود. مسقطی شیراز طعم‌های متنوعی مانند زعفرانی، پسته‌ای، گل محمدی، زرشکی و… دارد. مسقطی لاری، معروف‌ترین مسقطی شیراز است که به شهر لارستان تعلق دارد؛ ولی سوغات شیراز به حساب می آید.

از مهم‌ترین تفاوت‌این مسقطی با مسقطی‌های دیگر به استفاده زیاد از خلال بادام و پسته در پخت آن می توان اشاره کرد.یکی از نشان های تازگی این مسقطی این است که باید نرم و درخشان باشد و فاقد له شدگی ، اگر غیر از این باشد مسقطی تازگی خود را از دست داده است. این مسقطی خوشمزه را درتمام سطح شهر می توان به عنوان یک سوغاتی لذیذ تهیه کرد.

کلوچه شیرازی

شیرازی‌ها کنار مسقطی، یک کلوچه منحصر به فرد بسیار نرم و خوشمزه هم دارند که این دو ترکیب، همیشه باهم سرو می‌شوند. کلوچه مسقطی همیشه در کنار هم در جعبه یا سینی بسته بندی می شود.در طبخ کلوچه شیرازی از تخم مرغ، روغن جامد و گلاب به‌عنوان اصلی‌ترین مواد اولیه استفاده می‌کنند و گاهی برای تزیین از تخم خرفه یا کنجد هم استفاده می‌شود.

این کلوچه منحصربه فرد یکی دیگر از سوغات شیرازبه شمارمی رود که ماندگاری نسبتاً زیادی دارد، وهمواره این کلوچه مسقطی در مرکز توجه ویژه‌ گردشگران قرار می‌گیرد و شباهت زیادی به شیرینی نان برنجی دارد. صرف کلوچه‌ شیرازی با یک نوشیدنی داغ مثل چای لذت خوردنش را دوچندان می‌کند. از دیگر ویژگی‌های کلوچه‌ شیرازی می‌توان به عطر مطبوع آن اشاره کرد.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.