همه چیز در مورد ظروف چوبی

mr modavari
30 جولای, 2023
بدون دیدگاه
3 دقیقه زمان مطالعه

همه چیز در مورد ظروف چوبی

همه چیز در مورد ظروف چوبی، استفاده از ظروف چوبی در آشپزخانه‌ها، از زمان گذشته تا الان بسیار رایج بوده است. زیبایی و حس طبیعی بودن این ظروف، امروزه آن‌ها را در میان مردم محبوب کرده است. از جمله فواید استفاده از ظروف چوبی در آشپزخانه‌ها، سادگی و کلاسیک بودن چوب است که می‌تواند حس زیبایی‌شناسی افراد را برانگیخته و سرو غذا را تا حد زیادی لذت‌بخش کند.یکی از راههای رسیدن به آرامش در محیط منزل، استفاده از ابزار و وسایل طبیعی است چوب یکی از این عناصر طبیعی است که نقش و کاربرد مهمی نیز در تهیه وسایل منزل دارد.

 

چیز در مورد ظروف چوبی

وسایل چوبی

این عنصر طبیعی، علاوه بر اینکه نقش مهمی در ساخت سرپناه برای انسان‌های نخستین داشته است، مهم‌ترین ماده برای ساخت وسایل داخل منزل نیز محسوب می‌شد. امروزه نیز چوب در کنار دیگر مصنوعات، نقش مهمی را در زندگی بشر ایفا می‌کند.
چوب خاصیت آکوستیک یا جذب صوت داشته و بخشی از انرژی صوتی را جذب و شدت صوت را کاهش می‌دهد. محیط پوشیده شده با چوب، صداها را به صورت ملایم جذب و منتشر می‌کند. به همین دلیل استفاده از چوب در محیط خانه، پیچیدن صدا در آن را کاهش می‌دهد

تاریخچه چوب

طبق مطالعات مردمان بومی شمال ایران، که قرن‌ها قبل از مهاجرت آریائیها در ایران زندگی می‌کردند، در حدود 4200 سال قبل از میلاد مسیح، چوب را در کلبه‌سازی خود به کار می‌بردند.در زمان هخامنشیان شواهد نشان می‌دهد که در آن زمان جنگل و چوب برای هنرمندان کاملا ارزش داشته به همین دلیل، درختکاری فقط از نظر تولید چوب اهمیت دارد.

ویژگی ساخت چوب

از لحاظ فیزیکی، چوب مقاوم و سفت است، اما در مقایسه با موادی مانند فولاد، سبک و انعطاف پذیر است. یک ویژگی جالب دیگر چوب نیز این است که ما معمولاً می توانیم یک شاخه درخت کوچک و مرده را فقط با استفاده از دست های خود خم کنیم، اما تقریباً غیر ممکن است که بتوانیم آن شاخه را بکشیم و حتی فشار دهیم، چوب غیر آلی است، یعنی یک توده چوب دارای خواص مختلف در جهات مختلف است. ساختمان های چوبی سنتی با قطب های بزرگ عمودی پشتیبانی می شوند که نیروها را در جهت طول، به موازات دانه به زمین تحویل می دهند.
یکی از بهترین خاصیت های چوب این است که بر سلامت انسان بسیار موثر است به گفته ارجوت والینوس ، استاد و دکتر روانشناسی در دانشگاه تامپره می گوید،چوب اثرات روانشناختی خاصی روی افراد دارد و درست مانند قرار گرفتن در طبیعت، در کاهش استرس افراد موثر است ! استفاده از چوب در دکوراسیون و وسایل منزل باعث سلامت جسم و روان خواهد شد.
اقتصاد چوب یا به صورت وسیع تر، اقتصاد جنگل (چرا که در بسیاری از کشورها، اقتصاد غالب گیاه بامبو می باشد) یک مسئله برجسته در بسیاری از کشورهای در حال توسعه و همچنین در بسیاری از کشورهای دیگر با آب و هوای معتدل یا درجه حرارت پایین محسوب می شود.این مناطق به‌طور کلی کشورهایی با جنگل‌های بیشتر هستند. استفاده از چوب در مبلمان، ساختمان ها، پل ها و به عنوان یک منبع انرژی به خوبی شناخته شده است.

چوب

چوب یکی از مفیدترین موادی است که ما در اختیار داریم. چوب محکم است اما می‌توان به سادگی آن را برید و به شکل‌های مختلف درآورد. بخش عمدهٔ چوب از تنهٔ درخت‌ها بدست می‌آید به همین دلیل بعد از قطع هر درخت باید حتما درخت بکاریم.
چوب یک ماده طبیعی است. این بدان معنی است که زیست تخریب پذیر و تجدید پذیر است. زیست تخریب پذیر به معنای تجزیه و قابل بازیافت شدن است. چوب اگر به مدت چند سال باقی بماند به خاک باز می گردد و مواد مغذی را به آن اضافه می کند. تجدید پذیر بودن چوب به این معنا است که می توان با رشد بیشتر آن را جایگزین ساخت. بنابراین به شرط جایگزین ساختن درختانی که قطع می شوند، چوب ماده ای پایدار خواهد بود.
چوب به دلیل اینکه از دل طبیعت بیرون می آید و هم چنین در ساخت آن از مواد شیمیایی استفاده نمی شود، خاصیت میکروب کشی و باکتری زدایی دارد بنابراین شما با خیالی آسوده می توانید از تخته های چوبی برای خرد کردن انواع میوه ها، سبزیجات و هم چنین از قاشق های چوبی برای سرو غذا استفاده کنید.

استفاده از ظروف چوبی و بقیه ظروف جنس های مختلف

تاثیرات منفی که ظروف پلاستیکی در هر مرحله از زندگی بر روی سلامت ما میگذارد مضر است. هنگام استفاده از ظروف پلاستیکی خطرات بلع و یا استنشاق ذرات میکرو پلاستیک و صد ها ماده سمی وجود دارد. این مسئله باعث ایجاد بیماری های قلبی، عروقی و سرطان و خود ایمنی می شود، اما چوب هیچگونه زیانی نداشته و به عنوان ماده ای آرامش بخش برای سلامت روان موثر است. همچنین ،غذا در ظزف چوبی سالم می ماند و این ویژگی باعث می شود که تفاوتی در کیفیت و طعم غذا پدید نیاید.
ظرف های چوبی بر خلاف ظروف پلاستیکی و فلزی، به اسید های موجود در غذاها واکنش نشان نمی دهند و مواد سمی را به غذا منتقل نمی کنند بنابراین باعث دیرتر خراب شدن غذا می شوند. مزیت آشکار چوب نسبت به ظروف چینی دوام آن است. ظروف چینی اگر بیفتند احتمالا خرد شده و به قطعات کوچکتر تبدیل می شوند.
بافت و کیفیت چوب به گونه ای است که غذا خوردن در آن آرام و بدون ایجاد صدا صورت میگیرد. این امر باعث میشود کیفیت بهتری را در هنگام صرف غذا تجربه کنید، یکی دیگر از مزایای استفاده از ظروف چوبی این است که آنها عایق حرارتی هستند و گرما را به دستان شما منتقل نمی‌کنند.

خواص استفاده از ظروف چوبی

پس یکی از خواص استفاده از ظروف چوبی این است آنها برای یک آشپزی ایمن، بسیار مناسب می‌باشند. چوب یک عایق حرارتی بوده و برای یک آشپزی ایمن، بسیار مناسب می باشد. به طور مثال استفاده کردن از یک قاشق چوبی به مدت طولانی در یک قابلمه داغ، باعث داغ شدن دسته آن نمی شود و دست شما را نمی سوزاند.
استفاده از ظروف فلزی مانند قاشق، کاسه، کفگیر و… در آشپزخانه ها باعث ایجاد سر و صدا می شوند ولی استفاده کردن از ظروف چوبی مانند کاسه و قاشق چوبی این مشکل را حل می کند. یکی دیگر از فواید قاشق‌های چوبی در آشپزخانه ها عدم داشتن سر و صدا است.

 

 

همه چیز در مورد ظروف چوبی

قاشق های چوبی

همچنین ،قاشق های چوبی بیشترین استفاده را در میان دیگر ظروف چوبی دارند. یکی از فواید استفاده از قاشق های چوبی این است که بافت نرم و ملایمی دارند و به همین دلیل روی ظروف دیگری مانند تفلن ها، خط نمی اندازند. چوب عایق گرما است.

بنابراین برای هم زدن غذا روی شعله، استفاده از قاشق چوبی بهترین گزینه است. از نظر زیبایی و هنری تاثیر فوق‌العاده‌ای را در آشپزخانه شما می‌گذارند و جلوه زیبایی به آشپزخانه می‌بخشند.
ایجاد حس خوب دست زدن به یک کاسه یا فنجان چوبی یک تجربه راضی کننده است. تحقیقات نشان داده است که ما با دنیای طبیعی ارتباط عمیقی داریم و به طراحی ارامش بخش آن پاسخ مثبت می دهیم. استفاده از بشقاب ها، کاسه ها و ظروف چوبی می تواند این ارتباط با طبیعت را در زندگی روزمره ما تقویت کند. در نتیجه ما احساس بهزیستی خود را افزایش خواهیم داد.
یکی دیگر از ویژگی های چوب دوام آن است. ظروف چوبی با کیفیت با دوام بوده و ماندگاری زیادی خواهند داشت. اگر از ظروف چوبی مراقبت شود، سال به سال ظاهر خود را حفظ می کند. شکستگی و خراش در این ظروف یک اتفاق نادر است.

بهترین چوب برای ظروف

کاج نوعی چوب نرم بوده که گزینه مناسبی برای نمایش و سرو مواد غذایی است. این چوب علاوه بر مقاومت در برابر چربی، یک جایگزین طبیعی و قابل تجزیه در مقابل ظروف پلاستیکی است. خاصیت تطبیق‌پذیری، ساخت آسان و ایجاد طرح‌های متنوع چوب کاج، آن را برای حمل و نقل مناسب می‌کند.
بامبو این چوب از آسیا منشا گرفته و یکی از معروف‌ترین چوب‌ها برای ساخت ظروف است. بافتی صاف و رنگی خنثی دارد که سبب تکمیل طیف گسترده‌ای از دکوراسیون می‌شود. چوب بامبو با محیط زیست سازگار بوده و برای ساخت طرح‌های متنوع از ظروف، گزینه‌ای مناسب است.
اغلب محصولات چوبی اعم امروزه ظروف، مبلمان، اکسسوری و ابزار و وسائل مختلف ساخته شده از چوب بامبو بسیار به چشم می خورد. به غیر از ساخت ظروف، برای استفاده در دکوراسیون نیز بسیار کاربرد دارد.از بشقاب چوبی، کارد و چنگال، سینی چوبی و … از چوب بامبو ساخته شده است.
گردو این چوب با بافت و رنگ چشم‌نوازش، دارای مقاومتی بالا است. چوب گردو را اغلب برای ساخت مبلمانی که اشکال غیرمعمول دارند، استفاده می‌کنند. همچنین ظروف چوبی‌ای که نیاز به بازسازی یا جا به جایی دارند نیز تقریباً همیشه از چوب گردو ساخته می‌شوند.

چوب افرا

چوب افرا، به عنوان یک چوب سنگین و مقاومی در بین دیگر موارد شناخته می شود. از این رو برای ظروف قابل حمل مناسب نمی باشند. اما امکان لکه اندازی و رنگ آمیزی طرح های ریز و درشت این چوب، زیبایی منحصر به فردی را برای شما به ارمغان می آورد.
برای زیباتر کردن این چوب، می‌توان روی آن را لکه‌دار یا رنگ‌آمیزی کرد.،به علت سنگینی چوب افرا، فقط برای ساخت ظروف سرو دائمی استفاده می‌شود و برای ظروفی که نیاز به جا به جایی و حمل و نقل دارند، مناسب نخواهند بود.
بلوط اگرقیمت و تنوع ظروف چوبی برایتان اهمیت دارد، بلوط بهترین گزینه برای تولید ظروف چوبی شما است. این چوب دارای طیف گسترده رنگی است به طوری که از قرمز تا قهوه‌ای مایل به خاکستری و همچنین سفید را شامل می‌شود. چوب بلوط، چوب سنگینی است و به این علت برای ظروف قابل حمل، انتخاب مناسبی نخواهد بود.

روش نگهداری از ظروف چوبی

پیشتر، فواید استفاده از ظروف چوبی را شرح دادیم. اما چالشی که در رابطه با ظروف چوبی با آن مواجه هستیم، روش نگهداری از این ظروف است. ظروف چوبی به شرط مراقبت درست، می‌توانند مدت زیادی عمر کنند و در واقع دوام بسیار زیادی دارند. از آنجا که در تولید ظروف چوبی از چوب واقعی استفاده شده است، نوع مراقبت از این ظروف با سایر وسایل آشپزخانه متفاوت است.با مداوری همراه باشید
مهمترین نکته چگونگی شستشوی ظروف چوبی
ظرف چوبی را بلافاصله بعد از هر بار استفاده، به صورت دستی بشورید. نباید این ظرف‌ها را در ماشین ظرفشویی انداخته یا آنها را در سینک رها کنید. شستن با دست بهترین راه برای مراقبت از ظروف چوبی است.
برای جلوگیری از شکستگی یا ترک خوردگی ظروف هرگز آنها را برای مدت طولانی در آب رها نکنید.در هنگام شستشوی این ظروف از سیم ظرفشویی یا پارچه‌های زمخت استفاده نکنید. ابرها و اسفنج‌های نرم گزینه‌های مناسبی برای شستشوی این ظروف هستند.
مواظب باشید که از مواد شوینده مناسب استفاده کنید. سفیدکننده‌ها و وایتکس، انتخاب اشتباهی برای شستشوی ظروف چوبی شما هستند،برای حفظ کیفیت ظرف‌های چوبی بهتر است پس از شستشو، آن‌ها را در فضایی باز قرار دهید تا به آرامی خشک شوند و رطوبتشان از بین برود.
اهمیت روغن‌کاری برای ظروف چوبی برای حفظ زیبایی ظروف چوبی و درخشش آن‌ها، بهتر است که ماهی یکی دو بار آن‌ها را با روغن طبیعی مالش دهید. این امر سبب می‌شود که ظروف چوبی، آب را بهتر دفع کرده و نشاط طبیعی خود را حفظ کنند.

ضد عفونی کردن ظروف چوبی با چه موادی بهتر است انجام شود؟

ضد عفونی کردن ظروف چربی با سرکه در این روش باید محلولی از آب و سرکه درست کنید. به این نکته توجه داشته باشید که مقدار سرکه شما، نباید از آب محلول بیشتر باشد. بعد از این که محلول را آماده کردید، ظرف چوبی خود را به مدت زمان 10 الی 15 دقیقه درون آن قرار داده و سپس خشک کنید. یا به جای اینکار می‌توانید با استفاده از یک براش یا پارچه‌ای نو و تمیز، سرکه را به ظرف چوبی خود بمالید.
ضد عفونی کردن ظروف چوبی با لیمو یکی از روش‌های خانگی دیگری که برای ضد عفونی کردن ظروف چوبی، مورد توجه قرار گرفته است، استفاده از لیمو است. در این روش شما می‌توانید مقداری از آب یک لیمو را به همراه مقداری آب مخلوط کنید، سپس با پارچه‌ای تمیز و نرم و یا با براش، محلول را را به سطح ظرف چوبی بمالید.
یا می‌توانید لیمو را از وسط برش زده و آن را به سطح ظرف بمالید. البته در این روش بهتر است از نمک هم استفاده کنید. لیموی تازه برای ضد عفونی کردن ظروف چوبی، تاثیر قوی‌تری دارد. همچنین وجود لیمو و نمک باعث می‌شود که چیزی شبیه به اسکراب در اختیار داشته باشید. پس از ضد عفونی ظرف چوبی مورد نظرتان، آن را با آب گرم و ملایم بشویید.
گاهی ظروف چوبی مانند تخته‌های برش، بوی ناخوشایندی دارند نگران نباشید. برای حل این مشکل، راه حل‌های متفاوتی وجود دارد،یکی از این راه‌ها این است که یک تکه یا نصف یک لیمو را روی سطح ظروف چوبی بمالید و به آن زمان دهید تا خشک شود. جز این، می‌توانید خمیر حاصله از مخلوط جوش شیرین و آب را روی سطح بمالید و صبر کنید تا خشک شود. سپس آن را شستشو دهید. روش کاربردی دیگر هم مالش ظروف چوبی با سرکه است.

رفع آسیب

اگر موقع لمس کردن، ظرف چوبی شما پرز دار به نظر می­رسد، برای رفع آن باید از سنباده دستی استفاده کنید،برای این کار کاغذ سنباده 400 تا 600 یا سیم ظرفشویی تهیه کنید و ناحیه آسیب دیده را کمی سنباده بکشید،تا یکدست شود سپس آنرا بشویید و کاملاً خشک کنید.
به سنباده دسترسی ندارید ؟می­توانید از کیسه­های کاغذی استفاده کنید،اگر کاسه شما دندانه دندانه شد با یک کاغذ سنباده درشت مانند سنباده 80، 100 یا 120 شروع کنید تا ناحیه آسیب دیده صاف شود،بعد از صاف شدن ناحیه طبق معمول ظرف را بشویید و خشک کنید.
فراموش نکنید که بعد از کشیدن سنباده حتماً ظرف را روغن کاری کنید، ظروف چوبی دارای زیبایی چشمگیری هستند، علاوه بر زیبایی، مزایای زیادی دارند که با استفاده و مراقبت صحیح می­توان سال­ها از آنها استفاده کرد.

 

جمع‌بندی

ظروف چوبی کاربرد زیادی در زندگی روزمره دارند. علاوه بر سرو و پخت غذا، از این ظروف در دکوراسیون نیز استفاده می‌شود. از دیگر فواید استفاده از ظروف چوبی، کاربردی بودن آن‌ها به عنوان وسیله پذیرایی از مهمان یا سرو غذای خانواده است. این ظروف به دلیل زیبایی و خواص ویژه‌ای که دارند، برای هدیه و چشم‌روشنی نیز انتخاب‌های خوبی هستند.

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.